Jak odzyskać ruch na stronie po Google Spam Update?

jak odzyskać ruch po google spam update

Google przygotowało wytyczne dotyczące unikania spamu na stronach WWW. Jeśli nie trzymasz się tych zaleceń, może to doprowadzić do obniżenia widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania. Okresowa aktualizacja Google Spam Update, do której w tym roku doszło już dwukrotnie, mogła mieć negatywny wpływ także na Twoją stronę!

Z tego artykułu dowiesz się, jak krok po kroku odzyskać pozycję po Spam Update. Pokażę Ci, jak sprawdzić, czy spadki wynikają na pewno z tej aktualizacji. Dowiesz się również, jak długo poczekasz na przywrócenie wcześniejszej widoczności. Być może nawet uzyskasz większą niż przez Spam Update.

Co to jest Google Spam Update?

Google Spam Update, czyli Aktualizacji Spamowych Treści, to update algorytmu wyszukiwarki Google, którego celem jest obniżanie widoczności w SERP-ach (Search Engine Results Page) witryn, które nie stosują się do zaleceń.

Automatyczne systemy Google dotyczące spamu działają cały czas, co oznacza, że witryna może stracić pozycję nie tylko, kiedy dojdzie do aktualizacji. Jednak w tych systemach są wprowadzane zmiany, które mają zwiększyć ich skuteczność i ulepszyć funkcjonowanie. Kiedy do nich dochodzi, Google informuje o aktualizacji algorytmu. Jednym z systemów jest SpamBrain oparty na AI – nie tylko wykrywa spam, ale również identyfikuje nowe jego typy.

Najważniejsze aktualizacje algorytmów Google potrafią wywrócić wyniki wyszukiwania do góry nogami. Jedną z takich jest właśnie Spam Update.

Oto, jak dokładnie Google informuje o swojej polityce antyspamowej:

zasady dotyczące spamu w wyszukiwarkach Google

W 2024 roku Google przeprowadziło tę aktualizację już dwukrotnie, a wcześniej – w październiku 2023 roku. Kalendarium update’ów Google możesz sprawdzić na tej stronie. Najnowsza aktualizacja miała miejsce w czerwcu.

Terminy aktualizacji spam update od google

Jakie są najważniejsze punkty Aktualizacji Spamowych Treści Google?

Google zmieniło zalecenia dotyczące spamu. Jeśli nie chcesz, aby Twoja witryna straciła widoczność, musisz się do nich dostosować. Zakazane są takie działania jak maskowanie (prezentowane użytkownikom innych treści niż wyszukiwarce), nadużywanie wygasłej domeny czy upychanie słów kluczowych.

Spam Update z czerwca 2024 roku dotknął przede wszystkim:

  • Witryny, które automatycznie generują treści wyłącznie w celu manipulowania wynikami wyszukiwania.
  • Serwisy, które kupują lub sprzedają linki w celu manipulowania rankingami.
  • Treści niskiej jakości, np. utworzone automatycznie, których treść nie była weryfikowana.

Zmiany w algorytmie oznaczają:

  • Ulepszone wykrywanie upychania słów kluczowych – aktualizacja zwiększa zdolność Google do wykrywania i karania takich praktyk.
  • Surowsze kary za maskowanie – chodzi o prezentowanie wyszukiwarkom innej treści niż ta, która jest wyświetlana użytkownikom. Witryny przyłapane na cloakingu będą podlegać surowszym karom, w tym potencjalnemu usunięciu z indeksu Google.
  • Zwalczanie niskiej jakości linków zwrotnych – aktualizacja zapewniła Google lepszą kontrolę nad linkami zwrotnymi niskiej jakości m.in. z farm linków i spamerskich katalogów.
  • Lepsza identyfikacja farm treści – chodzi o witryny, które produkują duże ilości treści niskiej jakości wyłącznie w celu generowania ruchu i przychodów z reklam. Wartościowy content ma ma być traktowany priorytetowo w wynikach wyszukiwania.
  • Koncentracja na doświadczeniu użytkownika – aktualizacja z czerwca kładzie większy nacisk na ten element. Strony internetowe, które oferują słabe wrażenia, m.in. długi czas ładowania, natrętne reklamy i trudną nawigację, mogą stracić część widoczności.

Jakie kroki podjąć aby odzyskać ruch po Aktualizacji Spamowej Treści?

Aby odzyskać ruch po Aktualizacji Spamowych Treści wykonaj 11 najważniejszych kroków eliminujących czynniki, które mogły zostać sklasyfikowane przez Google jako niepomocna treść: Kroki, które należy wykonać to:

  1. Upewnij się, że Spam Update wpłynął na Twoją stronę.
  2. Kładź nacisk na wysokiej jakości treści.
  3. Optymalizuj witrynę pod kątem doświadczenia użytkownika.
  4. Zmień strategię pozyskiwania linków zwrotnych i pozbądź się niskiej jakości odnośników.
  5. Unikaj upychania słów kluczowych.
  6. Nie nadużywaj wygasłej domeny.
  7. Dbaj o bezpieczeństwo witryny.
  8. Nie nadużywaj reputacji witryny.
  9. Blokuj spam generowany przez użytkowników.
  10. Zapewnij wartość dodaną na stronie afiliacyjnej.
  11. Bądź na bieżąco ze zmianami algorytmów.

Możemy pomóc Ci odzyskać ruch

Sprawdzimy w czym problem a następnie wyznaczymy plan działań naprawczych

Upewnij się, że Spam Update wpłynął na Twoją stronę

Najpierw ustal, czy na pewno to Spam Update odpowiada za spadek widoczności witryny. Możliwych przyczyn utraty pozycji jest bardzo dużo. Aby to ustalić, skorzystaj z Google Search Console. Wybierz stronę, której dotyczy problem, a następnie kliknij Skuteczność i wyświetl dane odpowiadające okresowi 16 miesięcy.

To pozwoli Ci sprawdzić, kiedy dochodziło do spadków. Zerknij na kalendarz aktualizacji Google. Na poniższym wykresie zaznaczyłem momenty, kiedy miały miejsce kolejne aktualizacje Spam Update. W przypadku tej domeny z pewnością miały wpływ na pogorszenie widoczności. Oczywiście, mogły temu towarzyszyć inne, dodatkowe czynniki.

Poniżej widok z Google Search Console:

wpływ aktualizacji spam update na stronę

Poniżej widać jasną, negatywną reakcję ruchu organicznego na aktualizację Google Spam Update na stronie naszego klienta.

reakcja ruchu organicznego na aktualizację spam update

A może u Ciebie chodzi o inną aktualizację? Chcesz wiedzieć, jak odzyskać ruch po Helpful Content Update? Opisałem to szczegółowo w innym artykule.

Kładź nacisk na wysokiej jakości treści

Skup się na contencie, który pomaga i rozwiązuje problemy internautów. Przyjmij zasadę maksymalnego przekazu przy minimum treści. Korzystaj wyłącznie z wartościowych źródeł, powołuj się na badania. Nie umieszczaj na stronie tekstów niezweryfikowanych, wygenerowanych automatycznie.

Opowiadaj krótko – jeśli zapytanie nie wymaga bardzo długiego poradnika, to też go nie twórz. Nie obawiaj się podawać źródeł i linkować do nich. Dla Google to potwierdzenie, że informacje są godne zaufania. Nie używaj contentu skopiowanego z innych stron – postaw na unikatową treść.

Optymalizacja pod kątem doświadczenia użytkownika

Dobre doświadczenie użytkownika ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zatrzymania odwiedzających w witrynie, a także wysokich pozycji w Google. Upewnij się, że Twoja strona ładuje się szybko, jest przyjazna dla urządzeń mobilnych i oferuje intuicyjną nawigację. Ogranicz natrętne reklamy i wyskakujące okienka.

Zwróć uwagę na wskaźniki Core Web Vitals. Nie musisz osiągnąć wyników 100 na 100, ale zadbaj, aby były wysokie, a witryna – przyjazna dla użytkowników. Poniżej znajdziesz screen z wyniku testu tych wskaźników.

optymalizacja pod core web vitals w odpowiedzi na spam update

Zmień strategię pozyskiwania linków zwrotnych i pozbądź się niskiej jakości odnośników

Oceń jakość swoich linków zwrotnych i skup się na pozyskiwaniu odnośników z wiarygodnych źródeł. Skorzystaj z Ahrefs, Majestic czy Google Search Console, aby uzyskać listę odsyłaczy prowadzących do Twojej witryny. Jeśli wśród nich znajdziesz spamerskie serwisy czy farmy linków, spróbuj się ich pozbyć.

Pozyskuj wyłącznie odnośniki z wartościowych źródeł – blogów i serwisów branżowych. Jeden wartościowy link może mieć większą wartość niż dziesiątki słabych.

Możesz też skorzystać z narzędzia Disavow links, aby zrzec się niskiej jakości odnośników. Nie gwarantuję, że to cokolwiek da. John Muellera powiedział na portalu X (dawny tweeter), że większość witryn nie musi korzystać z tego narzędzia i… prawdopodobnie w przyszłości zostanie ono usunięte.

opinia pracownika google na temat narzędzia disavow

Unikaj upychania słów kluczowych

Umieszczaj słowa kluczowe w treści naturalnie. Unikaj przeładowywania stron słowami kluczowymi w celu manipulowania rankingami. Używaj fraz tam, gdzie rzeczywiście pasują. Wielokrotne, nachalne wykorzystanie tych samych nie spowoduje, że Twój content osiągnie wyższe pozycje.

To działało, ale lata temu. Google pokazuje, jak nie należy używać słów kluczowych. Przykład tekstu zawierającego keyword stuffing pochodzący od Google znajdziesz poniżej.

przykład keyword stuffingu

Nie nadużywaj wygasłej domeny

Korzystanie z autorytetu domen, które nie zostały przedłużone przez abonentów, jest powszechne w branży SEO. Możesz tak przejąć adres, który ma jakościowy profil linkowy. Problem w tym, że wielu wykorzystuje tę reputację w nieodpowiedni sposób. Przejmują domeny, np. po szkole i umieszczają treści dotyczące hazardu.

Inni używają adresu po organizacji charytatywnej do sprzedawania produktów medycznych. Jeśli przejmujesz domenę po stronie rządowej, fundacji czy organizacji charytatywnej, umieść na niej wartościowe treści oczekiwane przez odbiorców. Nie wprowadzaj ich w błąd.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak była dotąd używana dana domena, skorzystaj z narzędzia https://web.archive.org/. Możesz dzięki niemu ustalić, jaka strona znajdowała się pod danym adresem nawet 30 lat temu. Warto przynajmniej częściowo odtworzyć wcześniejszy content, zachowując strukturę adresów URL.

rozpoznanie spamowych treści na expired domains

Dbaj o bezpieczeństwo witryny

Google obniża pozycje serwisów, które zostały zmodyfikowane przez hackerów – zawierają złośliwy kod, przekierowania na nielegalne strony i umieszczony na nich spam. W wyniku ataków w kilku minut na Twojej stronie mogą się znaleźć tysiące podstron zawierających nielegalny content i wirusy.

Aby zminimalizować ryzyko, korzystaj z najnowszych wersji systemu CMS, motywów, pluginów. Regularnie aktualizuj oprogramowanie. Nie jesteś w stanie zagwarantować bezpieczeństwa serwisowi, ale wiele zależy od Ciebie.

Od czasu do czasu skorzystaj z narzędzi online, aby sprawdzić stan strony pod kątem infekcji. Taką możliwość daje, np. Sucuri.

bezpieczeństwo domeny a spam linki

Nie nadużywaj reputacji witryny

Jeśli masz stronę z zadowalającą widocznością w Google, działającą od lat, to nie oznacza, że możesz sobie pozwolić na wszystko.

Posiadasz cenioną witrynę o tematyce medycznej czy edukacyjnej, a umieszczasz na niej recenzje szybkich pożyczek czy treści dotyczące hazardu? To bezwartościowe treści, które służą wyłącznie do manipulowania wynikami wyszukiwania. Jeśli masz takie na stronie, wyklucz je z indeksowania w wyszukiwarce. W takim wypadku umieść w sekcji <head> danej podstrony następujący kod:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Blokuj spam generowany przez użytkowników

Jeśli pozwalasz internautom dodawać treści na Twojej stronie, moderuj ten content. Nie pozostawiaj bez kontroli komentarzy pod artykułami, wpisów na forum czy w księgach gości.

Nie powinny to być miejsca, w których gromadzony jest spam z linkami – treści użytkowników mają wnosić coś wartościowego do Twojego contentu.

Zapewnij wartość dodaną na stronie afiliacyjnej

Jeśli zarabiasz na programach partnerskich, nie ograniczaj się do kopiowania treści z katalogów producentów. Pokaż internautom, że piszesz o czymś, co znasz. Umieść własne zdjęcia, filmy, wymień wady i zalety tego rozwiązania.

W przypadku gdy Twoja stron afiliacyjna to typowy szablon bez wartości dodanej, trudno Ci będzie budować widoczność takiej witryny.

Bądź na bieżąco ze zmianami algorytmów

Regularnie sprawdzaj aktualizacje od Google i dostosuj do nich swoją strategię. Dołącz do społeczności SEO, śledź blogi branżowe. Zmiany w algorytmie dążą do wyświetlania w wynikach wartościowego contentu na stronach zapewniających pozytywne doświadczenia użytkownikom.

Jeśli w działaniach nie szukasz drogi na skróty, tylko stawiasz na jakość, Google to doceni. Trudno przewidzieć zmiany w algorytmie, ale wybierając wartościowy content, optymalizację serwisu pod użytkownika, a także linki z solidnych źródeł zmniejszasz ryzyko poważniejszych spadków widoczności strony.

Czy wprowadzenie zmian od razu przywróci ruch na stronie?

Wprowadzenie zmian nie spowoduje, że Twoja witryna natychmiast po nich odzyska wcześniejszą widoczność. Google co jakiś czas będzie sprawdzać stronę, upewniając się, że wyeliminowała negatywne czynniki i czy może ponownie jej zaufać.

kiedy ruch organiczny powróci po aktualizacji spam update

Nie spodziewaj się, że zauważysz duże zmiany na plus w widoczności w ciągu kilku tygodni. Jeśli ich w ogóle nie wprowadzisz, najprawdopodobniej serwis dalej będzie wyłącznie tracić pozycje.

Jak długo trwa odzyskanie pozycji po Google Spam Update?

Odzyskanie pozycji po Google Spam Update może trwać nawet kilka miesięcy. Nastąpi to dopiero po wdrożeniu poprawek na stronie według zaleceń Google. Publikuj również pomocny content, np. w oparciu o semantyczną mapę treści.

Co jeszcze mogło wpłynąć na pozycje mojej strony?

Spadek widoczności strony może wynikać z innych aktualizacji Google, ale również błędów na stronie, przez które utrata pozycji mogła nastąpić w ciągu nawet kilku dni. Zdarza się, że jest to efekt przypadkowego pozostawienia nieodpowiedniego kodu czy zainfekowania strony.

Wiele witryn ucierpiało w wyniku Helpful Content Update (HCU), czyli aktualizacji pomocnych treści, którą przeprowadzono we wrześniu 2023 roku. Od tej pory miały miejsce również inne, choćby sierpniowy Core Update, przy którym część serwisów, które straciły pozycje podczas HCU, zaczęło ją odzyskiwać.

Przykładem jest domena bakeandbacon.com, której widoczność wzrosła o ponad 2000 %. To dowód na to, że opłaca się dostosowywać serwisy do oczekiwań algorytmu.

powrót ruchu organicznego po dostosowaniu strony do wymagań algorytmów

Jednak spadek widoczności może wynikać nie tylko z aktualizacji Google, ale również błędów na stronie, takich jak:

  • umieszczenie tagu noindex, przez który strona będzie stopniowo znikać z indeksu Google;
  • awaria wtyczki odpowiedzialnej za linkowanie wewnętrzne;
  • utrata dużej liczby wartościowych linków lub pozyskanie odnośników niskiej jakości;
  • awaria hostingu;
  • błąd, przez który nie wyświetla się dana podstrona serwisu;
  • problem z przekierowaniami na stronie.

To tylko niektóre możliwe przyczyny utraty pozycji. Ich zaletą jest możliwość szybkiego przywrócenia wcześniejszej widoczności, jeśli usuniesz odpowiedzialny za to błąd. Nie jest tak jak w przypadku aktualizacji Google, gdzie musisz na przywrócenie pozycji poczekać co najmniej kilka miesięcy. Jak pokazałem, w przypadku HCU przywrócenie pozycji okazało się możliwe dopiero po blisko roku od poprzedniej aktualizacji.

Imię i Nazwisko
Email
Wiadomość

Formularz został wysłany pomyślnie.
Pojawił się problem z Twoją wiadomością. Sprawdź wszystkie pola ponownie.
Jakub Szulc Właściciel agencji Seo Content Lab

Jakub Szulc to Inżynier Treści, Specjalista SEO i Marketer, Przedsiębiorca. Jest właścicielem agencji marketingowej Seo Content Lab. Prowadzi kursy Online dla twórców stron i treści. Edukuje i aktywnie pomaga ustalać strategie SEO i Marketingowe dla biznesu. Zajmuje się Inżynierią Treści i Holistycznym i Semantycznym SEO. Prowadzi szkolenia z zakresu planowania i tworzenia treści. Na co dzień właścicielom stron internetowych pomaga zbudować i umocnić Autorytet Stron oraz pozycje w wyszukiwarkach. Doświadczenie w E-Commerce oraz budowaniu własnych biznesów spowodowało, że teraz pomaga rozwinąć się innym firmom i twórcom treści.

Zostaw komentarz

Scroll to Top