We wrześniu 2023 roku Google przeprowadziło aktualizację, która nagradza witryny publikujące wysokiej jakości treści. Helpful Content Update (HCU) spowodowało, że serwisy z niepomocnymi tekstami w ciągu kilku tygodni traciły nawet 90% widoczności w wynikach wyszukiwania. Minął blisko rok, a w dalszym ciągu mają problem z odzyskaniem wysokich pozycji w Google.
Z tego artykułu dowiesz się, co zrobić, aby odzyskać ruch z SERP-ów (Search Engine Results Page) po Helpful Content Update. Opiszę ponad 20 kroków, które pomogą Ci przywrócić witrynie widoczność. Te metody wykorzystujemy na co dzień w naszej agencji Seo Content Lab.
Przekonasz się również, co jeszcze mogło wpłynąć na spadek pozycji i ile może trwać przywrócenie wcześniejszej widoczności.
Co to jest Helpful Content Update?
Helpful Content Update (Aktualizacja Pomocnych Treści) to aktualizacja algorytmu Google, która promuje strony dostarczające wartościowy content, pisany z myślą o potrzebach użytkowników. Jej wdrażanie rozpoczęło się w sierpniu 2022 roku. Wpływ HCU jest porównywany z efektem wprowadzenia w 2012 roku Google Penguin.
Google informuje, że obecnie nie ma jednego systemu identyfikującego przydatne treści. Celem wdrożenia aktualizacji HCU była promocja stron, które stawiają na wartościowy content, pisany dla ludzi – unikatowy, tworzony z myślą o odbiorcy, a nie oparty na upychaniu słów kluczowych. Takie informacje podało Google w swoich wytycznych.
Najważniejsze aktualizacje algorytmów Google wymuszają zmianę podejścia do pozycjonowania. Nie inaczej wygląda to po HCU.
Źródło: x.com
Jakie są najważniejsze cele Aktualizacji Pomocnych Treści Google?
Kluczowym celem aktualizacji Helpful Content Update jest wyświetlanie w wynikach treści przydatnych dla użytkownika. Chodzi o takie, które priorytetowo traktują potrzeby docelowych odbiorców.
Oto cechy charakterystyczne dla treści zorientowanych na ludzi:
- Informacje z pierwszej ręki – treści powinny zawierać informacje oparte na Twojej wiedzy i doświadczeniu. Nie chodzi o przepisywanie tego samego, co zostało już 1000 razy opisane przez inne serwisy.
- Zgodność z celami witryny – content powinien być związany z tematyką serwisu i odpowiadać na potrzeby internautów.
- Wyczerpujące i przydatne – po przeczytaniu czytelnik powinien znaleźć rozwiązanie swojego problemu.
- Napisane dla użytkowników – mają zapewniać czytelnikom wartość dodaną bez konieczności zakupu czegokolwiek.
Tymi aspektami zajmuje się także inżynieria treści. Wszelkie działania, które wykonujemy w pracy z treścią są skupione na zaspokojeniu powyższych celów i zwiększenia satysfakcji użytkownika na stronie internetowej.
Jakie kroki podjąć aby odzyskać ruch po Aktualizacji Pomocnej Treści?
Aby odzyskać ruch po Aktualizacji Pomocnej Treści (HCU) wykonaj 21 najważniejszych kroków eliminujących czynniki, które mogły zostać sklasyfikowane przez Google jako niepomocna treść: Kroki, które należy wykonać to:
- Upewnij się, że na Twoją stronę wpłynął HCU.
- Pozbądź się artykułów niskiej jakości.
- Usuń duplikację treści.
- Znajdź i napraw strony z wysokim Bounce Rate.
- Sprawdź intencję wyszukiwania na stronach.
- Usuń zasłaniające i denerwujące reklamy.
- Zmniejsz ilość reklam.
- Sprawdź współczynnik reklam do tekstu.
- Usuń niepotrzebną paginację wewnątrz artykułów.
- Usuń Mega Menu ze strony.
- Balansuj pomocną treścią.
- Zadbaj o Topical Authority.
- Zredukuj treści o tematyce poza Twoim tematem przewodnim.
- Wzmocnij autorytet strony.
- Wzmocnij wyszukiwanie Twojej marki.
- Umieść możliwość konwersji na Twojej Stronie.
- Usuń słabe treści pisane przez AI.
- Zminimalizuj linki afiliacyjne.
- Zablokuj niepotrzebne strony przed indeksowaniem.
- Popraw linkowanie wewnętrzne.
- Dla pewności wykonaj pełen audyt treści.
Poniżej przedstawiamy te kroki omówione bardziej szczegłowo:
1. Upewnij się, że na Twoją stronę wpłynął HCU
Zanim wykonasz wymienione kroki, upewnij się, że Twoja strona na pewno zareagowała negatywnie właśnie na ten update. Możesz to sprawdzić za pomocą kalendarza aktualizacji Google.
Zerknij na listę update’ów wyszukiwarki. Jeśli widoczność Twojego serwisu zaczęła spadać po tej aktualizacji, to najprawdopodobniej HCU odpowiada za spadki. W celu ustalenia momentu, w którym do tego doszło, możesz wykorzystać Google Search Console (GSC), Senuto czy Semstorm.
Źródło: https://status.search.google.com/summary
Poniżej znajduje się wykres z GSC, który prezentuje liczbę odwiedzin witryny z wyników organicznych. Po momencie spadków zdecydowanie widać, że witrynę dotknęła aktualizacja HCU.
2. Pozbądź się artykułów niskiej jakości
Google informuje w FAQ, że duża liczba bezwartościowego contentu może mieć negatywny wpływ na widoczność wszystkich treści w serwisie. Jeśli usuniesz niskiej jakości content, może to się przyczynić do osiągnięcia wyższych pozycji przez pozostałe materiały.
Źródło: developers.google.com
Aby znaleźć taki content, skorzystaj z Google Analytics i sprawdź, które podstrony uzyskują najniższy wynik pod względem czasu przebywania na stronie. Nie zawsze to musi oznaczać słabą treść – zweryfikuj ręcznie zawartość tych URL-i. Zwróć uwagę na:
- content, który nie zawiera merytorycznych informacji;
- teksty przygotowane wyłącznie pod słowa kluczowe, na siłę wydłużane;
- content nieaktualny (tę treść możesz ewentualnie zaktualizować).
Źródło: https://surferseo.com/blog/recover-from-helpful-content-update/
3. Usuń duplikację treści
Jeśli korzystasz z opisów produktów lub innych treści, które pochodzą z zewnętrznych serwisów, koniecznie je skasuj. Na to miejsce dodaj autorski, wartościowy content. Zwróć również uwagę, czy te same treści nie duplikują się na poszczególnych podstronach serwisu.
Wcale to nie oznacza, że zdarzyło Ci się dodać dwukrotnie ten sam wpis blogowy albo użyć tego samego opisu. Duplikacja wewnętrzna może wynikać z błędów na stronie. Sprawdź, czy ten problem występuje na Twojej witrynie przy użyciu narzędzia Siteliner.
Źródło: https://www.siteliner.com/
Jeśli chodzi o kopię zewnętrzną, najpopularniejszym narzędziem do weryfikacji jest Copyscape. Inne to Duplicate content checker, Originality.AI, Grammarly Online Plagiarism Checker czy Unicheck.
4. Znajdź i napraw strony z wysokim Bounce Rate
Współczynnik Bounce Rate informuje, jaki odsetek użytkowników zakończyło wizytę na danym adresie URL bez klikania kolejnych podstron czy dokonania konwersji. Jednak Google Analytics 4 standardowo nie prezentuje już tego wskaźnika, tylko współczynnik zaangażowania.
Możesz dostosować swoje podstawowe raporty w GA4, aby widzieć współczynnik odrzuceń. Aby to zrobić, z menu Engagement wybierz Pages and screens.
Kliknij ikonę ołówka.
Wybierz metrykę Bounce rate i zapisz zmiany.
Kiedy już wytypujesz strony z najwyższym bounce rate, zmodyfikuj ich zawartość. Być może wystarczy dodać treść, linki wewnętrzne, zdjęcia czy zaktualizować artykuł. Musisz ustalić, dlaczego użytkownicy kończą odwiedziny na tym adresie URL.
Z bounce rate wiąże się pogo sticking, czyli sytuacja, kiedy użytkownik trafią na stronę w wynikach Google, odwiedzą ją, ale szybko wraca do SERP-ów i wybiera kolejną witrynę. Na tej podstawie algorytm może obniżyć pozycję serwisu, który widocznie nie odpowiedział na zapytanie internauty.
5. Sprawdź intencję wyszukiwania na stronach
Upewnij się, że treść jest zgodna z intencjami użytkowników (user intent). Zaktualizuj ją, aby kompleksowo odpowiadała na zapytania internautów. Przeanalizuj, jakie pytania użytkownicy kierowali do Google i oceń, czy znaleźli odpowiedź.
Sprawdź, jakie zagadnienia w swoich artykułach porusza konkurencja. Czy Twój content jest lepszy, bardziej ekspercki? Ustal, z jakich fraz korzystali użytkownicy, aby dotrzeć do danego adresu URL. W tym celu skorzystaj z GSC. W Wyniki wyszukiwania kliknij Nowa, następnie Strona i dodaj adres podstrony. Wtedy sprawdzisz słowa kluczowe, które doprowadzały do odwiedzin w różnych okresach.
Zaktualizuj tak treści, aby odpowiadały intencjom użytkowników. Wprowadź nowe nagłówki. Spraw, aby content był lepszy od konkurencji, a wtedy zwiększysz szanse na to, że użytkownik przejdzie do kolejnych podstron.
6. Usuń zasłaniające i denerwujące reklamy
W Helpful Content Update ważną rolę odgrywa użyteczność. Witryna ma być atrakcyjna dla użytkownika, zapewniać mu pozytywne doświadczenia. Jeśli na Twojej stronie dotarcie do treści wymaga pokonania kilku reklam, które zasłaniają treść, Google może Cię ukarać utratą widoczności.
HCU tak karało za automatycznie odtwarzane reklamy wideo czy kreacje zajmujące cały ekran. O tym, że stanowią one problem, mówił już John Mueller. Usuń reklamy, które mogą utrudniać korzystanie z serwisu.
Źródło: https://x.com/glenngabe/
7. Zmniejsz liczbę reklam
Problemem jest nie tylko utrudnione przeglądanie witryny przez reklamy, ale również zbyt duża ich liczba. Z badania przeprowadzonego przez Zyppy, które objęło 50 stron, wynika, że negatywny wpływ dużej liczby kreacji na widoczność strony jest bezdyskusyjny.
Jeśli chodzi o analizowane serwisy, to wszystkie wyświetlały reklamy. Jednak to te, które straciły widoczność, miały ich więcej. Dwie z witryn w grupie przegranych wyświetlały nawet 38 reklam na jednej podstronie. W przypadku grupy zwycięskiej było to maksymalnie 25. Średnio serwisy, które straciły widoczność, miały o ponad 40% więcej reklam.
8. Sprawdź współczynnik reklam do tekstu
Wyniki poprzedniego badania nie oznaczają, że masz mieć taką liczbę kreacji jak zwycięskie strony. Weź pod uwagę ilość contentu. Jeśli na podstronie znajduje się długi, wartościowy tekst, możesz sobie pozwolić na więcej, niż kiedy jest tam jedynie krótka odpowiedź.
Zatem ile powinien wynosić współczynnik reklam do tekstu?
Google wspomina, że współczynnik większy niż 30% negatywnie wpływa na wrażenia użytkownika.
Źródło: https://developers.google.com/publisher-ads-audits/reference/audits/viewport-ad-density?hl=pl
9. Usuń niepotrzebną paginację wewnątrz artykułów
Niektóre serwisy dzielą content tak, że użytkownik musi obejrzeć nawet kilkadziesiąt podstron, aby zobaczyć całą treść. Często jednak oznacza to, że każdy kolejny URL zawiera mało tekstu i nieadekwatną liczbę reklam. Są to bardzo podobne podstrony.
Paginację wewnątrz artykułu dodawaj tylko wtedy, kiedy materiał jest długi i chcesz go podzielić na części, aby zachęcić do przeczytania całości. Nie rób tego po to, aby uzyskać jak najwięcej odsłon reklam.
10. Usuń Mega Menu ze strony
Liczy się nie tylko sama treść, ale także interfejs użytkownika. Strony ze zbyt skomplikowanym menu częściej traciły ruch po HCU. Ze wspomnianej analizy Zyppy wynika, że menu główne, zawierające bardzo dużą liczbę odnośników na górze strony, wywiera negatywny wpływ na widoczność w Google.
Powstają one głównie pod SEO. W witrynach, które poniosły stratę, menu składało się z 30 lub dużo większej liczby linków. Przemyśl, jak ograniczyć liczbę odnośników. Przygotuj na nowo drzewo kategorii, aby menu główne na górze strony nie zawierało tak dużo linków.
Źródło: empik.com
11. Balansuj pomocną treścią
Witryna powinna zawierać treści edukacyjne, pomocne dla użytkownika. Nie ograniczaj contentu wyłącznie do stron sprzedażowych. Pomóż odbiorcy w wyborze produktu – przygotuj merytoryczny poradnik.
Dodaj artykuł o rozwiązywaniu problemów, które może mieć użytkownik podczas korzystania z danej rzeczy. Zachowaj balans między treściami sprzedażowymi a edukacyjnymi.
12. Zadbaj o Topical Authority
Buduj autorytet witryny dzięki rzetelnym publikacjom, aby Twój serwis mógł być uznany za źródło wartościowej wiedzy. Taka strony musi podawać dane kontaktowe do redakcji, dbać o reputację i pokazywać nieinwazyjne reklamy. Treść powinna być dopasowana do intencji użytkownika.
Twórz klastry tematyczne. Określ szeroki temat strony, a następnie na kolejnych podstronach poruszaj temat w zawężonym zakresie. Dzięki temu zbudujesz coraz większe pokrycie tematyczne i zachowasz spójne linkowanie wewnętrzne.
Pamiętaj również o semantycznej mapie treści, która pomaga uzyskać autorytet tematyczny i jest zaawansowaną metodą SEO. Za jej pomocą przygotujesz plan do każdego tekstu, obejmujący nie tylko nagłówki, ale również odnośniki wewnętrzne czy zagadnienia do podjęcia.
13. Zredukuj treści o tematyce poza Twoim tematem przewodnim
Google nie uzna Twojej witryny za autorytet w branży, jeśli to serwis o wszystkim. Skup się na swojej działalności i postaw na wąski zakres tematyczny. Jeśli z pewnych względów musisz opublikować bardziej ogólne treści na swojej stronie, ogranicz je do minimum.
14. Wzmocnij autorytet strony
Aby zbudować autorytet witryny, zadbaj o wskaźniki zaufania, tzw. E.E.A.T. W ramach zwiększenia E.E.A.T. na całej Twojej stronie:
- podawaj źródła autorytetów w Twoich tekstach;
- pokazuj doświadczenie i autentyczność Twojej marki;
- ułatw kontakt z Twoją firmą;
- zwiększ bezpieczeństwo użytkowników.
Aby ustalić, jakich zmian pod tym kątem wymaga Twój serwis, możemy wykonać dla Ciebie kompleksowy audyt E.E.A.T.
15. Wzmocnij Wyszukiwanie Twojej Marki
Witryny, które mają wyszukiwania związane z marką, przeważnie nie ucierpiały wskutek HCU. Zwróć uwagę na poniższe dane. Marki z contentem ocenionym przez autora analizy na 2-3/5, odniosły korzyść na HCU, gdyż mają wyszukiwania brandowe.
Witryna, która miała bardzo dobrą treść, ale bez wyszukiwań brandowych, straciła część widoczności.
Źródło: www.linkedin.com
Jak zwiększyć liczbę wyszukiwań brandowych? Taki efekt możesz uzyskać, jeśli przygotujesz merytoryczny raport dotyczący, np. Twojej branży i dasz możliwość pobrania go ze strony. Twórcy treści będą się na niego powoływać. Poinformuj o tym materiale w różnych kanałach, aby dotarł do jak największej liczby odbiorców.
16. Umieść możliwość konwersji na Twojej Stronie
Użytkownik powinien mieć bezpośrednio w Twojej witrynie, na danej podstronie, możliwość zostawienia leada lub kupienia czegoś bez przechodzenia dalej. Jeśli budujesz landing page, umieść w nim call to action lub formularz. Użytkownik musi uzyskać jak najszybciej informacje, których szuka, aby zrealizować swój cel.
W przypadku stron, które spełniają te wymogi, zauważalne były wzrosty widoczności. Dlatego postaraj się skrócić drogę użytkownikowi – umieść formularz lub, np. button Kup teraz.
17. Usuń słabe treści pisane przez AI
Wyklucz z witryny niskiej jakości treści pisane przez sztuczną inteligencję. Pojawienie się AI doprowadziło do nadużyć – twórcy publikowali setki niezweryfikowanych treści bez jakiejkolwiek ingerencji. Początkowo to rzeczywiście działało i przynosiło krótkie wygrane, czego dowodem jest poniższy post na X (Twitterze).
Jeśli jednak chcesz budować reputację i widoczność, nie idź tą drogą. Usuń z witryny automatycznie wygenerowany content.
Źródło: x.com
18. Zminimalizuj linki afiliacyjne
Zmniejsz liczbę linków afiliacyjnych. Google nie lubi tak zwanych „backdoor pages”. Zamiast tego daj użytkownikom możliwość bezpośredniego zakupu na Twojej Stronie. Skup się na jakości contentu. Odnośnikom do afiliacji nadawaj atrybut rel=”sponsored”.
Umieszczanie dużej liczby odsyłaczy negatywnie wpłynie na widoczność Twojej strony, dlatego ogranicz je i zadbaj o jakość treści. Dodawaj oryginalne recenzje, rygorystyczne testy, porównuj produkty i pokaż użytkownikom, że wiesz, o czym piszesz.
19. Zablokuj niepotrzebne strony przed indeksowaniem
Oszczędzaj zasoby robotów Google. Zablokuj indeksację materiałów niskiej jakości, nie mających związku z główną tematyką serwisu i usuń wszelkie artykuły, które powstały bez Twojej kontroli. Tzn. nie wiesz, czy to pewne informacje. Jeśli dana podstrona nie ma wartości dla użytkownika, zablokuj je indeksowanie. Użyj do tego, np. tagu noindex.
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/block-indexing?hl=pl
20. Popraw linkowanie wewnętrzne
Łącz content za pomocą linków. Umieszczaj je w materiałach powiązanych tematycznie. Artykuły, które podejmują tematy poboczne, powinny linkować do treści dotyczącej głównego zagadnienia, ale także pobocznych. Pamiętaj, żeby nie przesadzić z liczbą odnośników. Niech to będzie nie więcej niż 5-10 linków na 2000 słów.
Używaj odpowiednich anchorów – odpowiadających treści, którą użytkownik znajdzie pod danym linkiem.
21. Dla pewności wykonaj pełen audyt treści
Dzięki pełnemu audytowi dowiesz się, czy tworzysz content zgodny z oczekiwaniami Google. Nie marnujesz zasobów robotów? Prezentujesz konkretne informacje? Przekazujesz dane najprościej jak to możliwe?
Przeprowadzając audyt treści, zwracamy uwagę na każdy aspekt, który ma wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania.
Możemy Wykonać dla Ciebie Audyt
Audyt treści, znajdzie problemy w treści oraz techniczne powodujące spadki i pozwoli ustalić Ci strategię działania.
Czy usunięcie nieprzydatnych treści przywróci ruch na stronie?
Usunięcie nieprzydatnych treści może przywrócić ruch na stronie, ale to tylko jeden z czynników, które mają wpływ na widoczność. Utrata pozycji mogła wynikać z różnych względów. Na pewno usunięcie zbędnego, nieaktualnego contentu jest jednym z niezbędnych kroków.
Natomiast to nie działa tak, że natychmiast po tym kroku przywrócisz widoczność witrynie.
Jak długo trwa odzyskanie pozycji po Aktualizacji Pomocnych Treści?
Odzyskanie pozycji po HCU może zająć tygodnie, miesiące, a nawet dłużej. Znaczenie mają zmiany, które wprowadzisz. John Mueller z Google twierdzi, że można odzyskać widoczność, ale pewne procesy po prostu wymagają czasu.
Źródło: https://www.linkedin.com/feed/update/
Musisz uzbroić się w cierpliwość. Pamiętaj, że bez zmian nie przywrócisz widoczności. Znany SEO konsultant Glenn Gabe napisał w marcu na Twitterze, że żadna z analizowanych przez niego stron nie odzyskała pozycji po HCU. Właściciele witryn spodziewali się, że tendencja spadkowa zmieni się po marcowej aktualizacji. Tymczasem nastąpiły jeszcze większe spadki.
Jedna z ostatnich wypowiedzi Johna Mueller może zapowiadać zmiany. Powiedział, że z niecierpliwością czeka na kolejną aktualizację dla witryn, które ciężko pracowały nad poprawą po jesiennych aktualizacjach z 2023 r. i core update z marca 2024 r. Jeśli chcesz sprawdzić całą wypowiedź, zobacz ten film.
Co jeszcze mogło wpłynąć na pozycję mojej strony?
Spadek pozycji witryny w Google może wynikać również z:
- błędów indeksowania;
- awarii wtyczki odpowiedzialnej za linki wewnętrzne;
- infekcji na stronie;
- awarii serwera;
- zmiany adresów URL podstron;
- wstawienia tagu noindex;
- innych aktualizacji Google niż HCU, np. Spam Core Update.
Google przeprowadziło Spam Core Update w marcu 2024 roku. Ta aktualizacja koncentrowała się na walce ze spamem i treściami niskiej jakości. Aby ocenić przyczynę spadków, trzeba się bliżej przyjrzeć witrynie. Zazwyczaj odpowiada za to więcej niż jeden czynnik.
Skontaktuj się z nami
Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja Strona odczuła skutki aktualizacji Google, po prostu napisz lub zadzwoń do nas. Pomożemy.
Telefon: +48 502 283 715
email: biuro@seocontentlab.pl
Właściciel agencji Seo Content Lab. Zajmuje się Inżynierią Treści i Semantycznym SEO. Pasjonat Marketingu i Pozycjonowania. Prowadzi szkolenia z zakresu planowania i tworzenia treści. Na co dzień pomaga właścicielom stron internetowych zbudować i umocnić Autorytet Strony oraz pozycje w wyszukiwarkach. Doświadczenie w E-Commerce oraz budowaniu własnych biznesów spowodowało, że teraz pomaga rozwinąć się innym firmom i twórcom treści.