Wpływ Wskaźników E.E.A.T. na biznes

Dlaczego E.E.A.T. Zdecyduje o Istnieniu Twojego Biznesu?

W czasach tekstów pisanych przez AI i wyrafinowanych metod SEO, strony zaczynają bić się na Autorytet i Zaufanie. Aby nie zostać w tyle, warto jak najszybciej zaznajomić się z tematem E.E.A.T. i wprowadzić te elementy na swój portal, stronę czy sklep internetowy.

Czym jest E.E.A.T.?

E.E.A.T. jest to akronim dla wskaźników zaufania (Experience, Expertise, Authoritativeness, i Trustworthiness), które Google opublikował w swoich wytycznych dla twórców treści. Wskaźniki często określane jako E-E-A-T lub E.A.T. mają za zadanie wyłonić strony bezpieczne dla użytkowników i potwierdzić zaufanie, doświadczenie i ekspertyzę firmy.

Jakie są najważniejsze elementy E.E.A.T.?

  • Experience – Doświadczenie autorów tekstów
  • Expertise – Ekspertyza ludzi stojących za publikowanymi tekstami.
  • Authoritativeness – Autorytet Marki, właściciela i pracowników.
  • Trustworthiness – Zaufanie do Marki i osób stojących za stroną

Wcześniej te same wskaźniki określane były przez Google jako E.A.T. Z czasem dodano jeszcze jedno E. jako kolejne rekomendacje dotyczące doświadczenia.

Jakie zadanie ma E-E-A-T?

E-E-A-T ma za zadanie wyłonić te strony internetowe, które mogą zostać uznane za zaufany autorytet i za którymi stoi faktyczna firma lub człowiek posiadający doświadczenie i ekspertyzę. Celem jest wyświetlenie użytkownikom możliwie jak najwyższej jakości źródła informacji w wynikach wyszukiwania Google.

Jaki wpływ na pozycję strony ma E-E-A-T?

Nie bez powodu ostatnimi czasy zwiększyło się zapotrzebowanie na Audyty stron pod kątem E-E-A-T wśród naszych klientów. Od październikowych aktualizacji Googla zauważyliśmy znaczne spadki pozycji tych portali, które miały zaniedbane właśnie wskaźniki zaufania E.E.A.T oraz mocne wybicie tych, które wyraźnie pokazują Googlowi i użytkownikom, że można im zaufać.

To zdecydowało, że pomimo tego, iż Google twierdzi, że E E A T nie jest czynnikiem wpływającym na pozycje stron, to w rzeczywistości pośrednio lub bezpośrednio wpływają na to czy strona osiągnie wyższe wyniki w wyszukiwarce, czy nie.

Co więcej, znane duże portale opublikowały testy, dodając elementy E.E.A.T takie jak Author Bio do wyodrębnionych partii stron, po czym odnotowały znaczne wzrosty tylko tych stron, co potwierdza teorię, że to, co mówi Google, publicznie należy traktować z ostrożnością.

Wykonując audyty wskaźników zaufania, widzimy jak dużo firm, ma kompletnie zaniedbane te elementy i jak mocno wpływa to na ich pozycje.


Dlaczego E-E-A-T jest ważniejsze niż kiedykolwiek?

Wskaźniki E.E.A.T odegrają kluczową rolę w nadchodzących czasach jeśli chodzi o trendy SEO. Główną przyczyną tego jest zalewanie rynku treściami pisanymi przez A.I., które Google będzie musiało przefiltrować, aby odnaleźć te tworzone faktycznie dla użytkowników, a nie dla zysku pochodzącego z wygenerowanego ruchu.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której mamy 1000 artykułów podobnego poziomu na podobny temat. Aby wyłonić tę wartą uwagi, która dodatkowo na względzie ma dobro użytkownika i powstała z myślą o zaspokojeniu jego potrzeby, Google musi spojrzeć na elementy wskazujące na to, kto stoi za danym artykułem i po co go napisał. 

Dodatkowo ważne jest, jakie doświadczenie niesie ze sobą autor i czy w ogóle da się zidentyfikować autora i jego wiedzę. 

Aby wyobrazić sobie skalę problemu, przyjmijmy hipotetyczną sytuację, w której czyjeś dziecko czyta artykuł na temat swoich problemów, pisany przez zwykłego copywritera i wygenerowaną za pomocą ChataGPT. Zastanówmy się, czy wolelibyśmy, aby artykuł ten pisany był przez psychologa, lekarza lub pedagoga czy jednak przez gościa w japonkach popijającego drinka gdzieś w Tajlandii, który praktycznie ma w dalekim poważaniu kto to przeczyta. 

Jasne jest, że w przypadku psychologa jego celem będzie pomoc w problemach dziecka, a w przypadku gościa w japonkach jego celem będzie liczba odwiedzających.

Aby zminimalizować to ryzyko, Google coraz bardziej przygląda się sygnałom płynącym nie tylko z artykułu, ale i z całości domeny (a nawet spoza niej). Jeszcze nie zbyt intensywnie, ale się przygląda i jeśli miałbym przewidywać przyszłość, to spodziewałbym się w najbliższej przyszłości, że z czasem ta weryfikacja autorów i właścicieli stron na zewnątrz domeny tylko się nasili.

Dlaczego E.E.A.T. zyska na znaczeniu?

E.E.A.T. z miesiąca na miesiąc umacnia swoje znaczenie w kontekście wskaźników rankingowych stron internetowych. Dlaczego? Ponieważ Google wprowadza, coraz to nowsze zaostrzenia dotyczące zaufania i autorytetu a klasyczne metody SEO są wyeksploatowane.

Algorytmy Google będą starały się wyłonić najlepsze źródło spośród tysięcy stron tworzonych przy pomocy AI oraz kolejnych tysięcy pisanych ręcznie ale przez nieodpowiednie osoby i z nieodpowiednią motywacją.

Dlaczego E-E-A-T stanie się głównym obiektem optymalizacji SEO?

E-E-A-T razem z Autorytetem Tematycznym (Topical Authority) zajmą powoli miejsce researchu i optymalizacji fraz kluczowych. Nie zastąpią tych działań, jednak odważę się powiedzieć, iż staną się ważniejsze. Dlaczego?

Każdego dnia przybywa dziesiątki, setki, a nawet tysiące treści w danej niszy tematycznej. Oczywiście są to w większości treści pisane przez ChataGPT. Dowodzi temu ogromna ilość influencerów chwalących się publikowaniem kilkudziesięciu artykułów dziennie przy użyciu narzędzi A.I.

Pobierz Darmową Checklistę E.E.A.T.

Dzięki Checkliście, krok po kroku samodzielnie sprawdzisz i poprawisz wszystkie elementy potwierdzające autorytet Twojej Strony.

Każda z tych treści zawiera frazy kluczowe. Mało tego, są one odpowiednio umieszczone w nagłówkach oraz kluczowych miejscach a dodatkowo ich ilość i odmiany przez przypadki i użyte  synonimy są w odpowiednich miejscach, proporcjach i zagęszczeniu. Aby przechytrzyć Googla i konkurencję. 

Działa to, dopóki rynek nie jest przesycony takimi samymi artykułami. Jednak problem pojawia się, gdy 100 artykułów ma te same frazy w tych samych miejscach.

Zatem jak wybrać najlepszego?

Jak wybrać stronę, która faktycznie najgłębiej i najdobitniej omawia dany temat?

Rozwiązaniem stanie się:

  • Poszukiwanie oryginalnych i unikalnych informacji dodanych przez autora i właściciela strony.
  • Informacja na temat tego, kto jest autorem artykułu,
  • jakie ma doświadczenie i  jaką wiedzę?
  • Czy strona lub autor omawiają temat całościowo, czy tylko wybiórczo stawiając na frazy? 
  • Czy strona reprezentuje markę, czy tylko jest zbieraczem ruchu?
  • Dodatkowo odpowiedź na pytanie: Do kogo się zgłosić jeśli użytkownik po przeczytaniu artykułu będzie miał pretensje, reklamacje lub zrobi sobie krzywdę? 

I tu włożę kij w mrowisko. Spodziewałbym się, że wskaźniki typu: prędkość ładowania strony, błędy techniczne na stronie czy ilość i umiejscowienie fraz kluczowych zejdzie na dalszy plan w cieniu walki Googla z treścią śmieciową pisaną przez A.I.

Jak E-E-A-T zdecyduje o sukcesie Twojego biznesu?

Należy założyć, że poprawne zaimplementowanie wskaźników E.E.A.T nie tyle zwiększy pozycję Twojego Biznesu, ile zabezpieczy Twoją stronę przed nieuniknionym spadkiem. Zwłaszcza w przypadku stron kategorii YMYL, czyli wpływających na życie lub finanse użytkowników. 

Jeśli bowiem, wszyscy Twoi konkurenci nagle stracą pozycję w Google, a Ty nie, to w pewnym sensie można powiedzieć, że ją zyskałeś.

Koniec końców warto być tą jedną stroną, którą Google wskaże palcem jako bezpieczną, wartościową i zaufaną i zechce ją “nagrodzić” a inne “wcisnąć pod ziemię”.

Czy potrzebujesz E.E.A.T. do pozycjonowania strony?

Tak. Powinieneś zadbać o wskaźniki E.E.A.T. obecne na Twojej stronie, aby skutecznie i efektywnie móc pozycjonować stronę. Już teraz efekty wdrożenia zaleceń Google przekładają się na wyniki strony. Szacuje się, że efekt ten będzie się jeszcze nasilał. 

Jak zbadać E.E.A.T na Twojej Stronie?

Jeśli chcesz zbadać E.E.A.T na swojej stronie powinieneś wykonać pełen Audyt wskaźników zaufania E-E-A-T. Polega on na wyszukaniu spełnionych i niespełnionych zaleceń pochodzących z wytycznych Googla. Audyt wskaże Ci, co należy zrobić, aby stać się zaufanym źródłem informacji i zabezpieczyć się przed coraz to brutalniejszymi aktualizacjami Google.

Potrzebujesz naszej pomocy przy Audycie?

Nasi Specjaliści mogą wykonać Audyt za Ciebie!

Możesz także samodzielnie sprawdzić wszystkie wskaźniki używając przydatnej Checklisty. Możesz przekazać ją swojemu zespołowi lub punkt po punkcie uzupełnić ją samodzielnie.

Pamiętaj! Upewnij się, że poprawnie wdrożyłeś jak najwięcej wskazówek i wytycznych. Pomoże Ci to wzmocnić swoją pozycję w wyszukiwarkach i usatysfakcjonować użytkowników i Googla.

Jakub Szulc Właściciel agencji Seo Content Lab

Jakub Szulc to Inżynier Treści, Specjalista SEO i Marketer, Przedsiębiorca. Jest właścicielem agencji marketingowej Seo Content Lab. Prowadzi kursy Online dla twórców stron i treści. Edukuje i aktywnie pomaga ustalać strategie SEO i Marketingowe dla biznesu. Zajmuje się Inżynierią Treści i Holistycznym i Semantycznym SEO. Prowadzi szkolenia z zakresu planowania i tworzenia treści. Na co dzień właścicielom stron internetowych pomaga zbudować i umocnić Autorytet Stron oraz pozycje w wyszukiwarkach. Doświadczenie w E-Commerce oraz budowaniu własnych biznesów spowodowało, że teraz pomaga rozwinąć się innym firmom i twórcom treści.

Zostaw komentarz

Scroll to Top