Audyt Treści – Dlaczego Warto go Zrobić?

Audytorzy Treści w agencji Seo Content Lab

Audyt Treści jest to przegląd istniejących stron wewnątrz domeny internetowej. Polega na starannym zbadaniu treści oraz ich zgodności z najświeższymi standardami SEO, oraz najlepszymi praktykami rekomendowanymi przez Google.

Przeprowadzenie audytu stanowi kluczowy punkt wyjścia do rozpoczęcia procesu odzyskiwania utraconego ruchu, wsparciem dla strategii SEO lub narzędziem umacniającym autorytet i pozycję strony internetowej.

W tym artykule dowiesz się: czym jest audyt treści, kiedy i dlaczego wato go wykonać. Opowiemy, co zawiera w sobie audyt, jakie działania możesz podjąć na podstawie takiego audytu, a także, na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy lub osoby, która Ci go przygotuje.

Najważniejsze wnioski z artykułu

– Wykonaj Audyt Treści po spadku pozycji w wynikach SERP lub w celu wzmocnienia strategii SEO.
– Poprawnie wykonany audyt pomoże Ci odnaleźć problemy w strategii, konstrukcji i wdrożeniu treści, które obniżają wyniki w wyszukiwarkach.
– Zleć audyt treści specjalistom SEO lub Inżynierom Treści aby mieć pewność jego skuteczności.

Co to jest Audyt Treści?

Audyt treści (content audit) jest to badanie całej zawartości witryny internetowej pod kątem konstrukcji treści. Wykonuje się je w celu odnalezienia słabej jakości treści, błędów strategi contentowej oraz błędów technicznych mogących powodować obniżenie ruchu, widoczności i autorytetu domeny.

Kiedy warto wykonać Audyt Treści?

Audyt Treści, czyli audyt contentowy warto wykonać, kiedy Twoja witryna straciła pozycje po aktualizacji algorytmów Google lub gdy chcesz ją wzmocnić. Audyt najczęściej stosuje się w 3 poniższych przypadkach:

  • Audyt treści jako ratunek dla spadających pozycji w wyszukiwarce
  • Audyt treści jako metoda na eliminację słabych punktów
  • Audyt treści jako metoda wsparcia dla pozycjonowania

Audyt treści jako ratunek dla spadających pozycji w wyszukiwarce 

Audyt treści można potraktować jako narzędzie do wyznaczenia celu przy ratowaniu spadających pozycji. Najczęściej takie spadki mają miejsce podczas tak zwanych Core Update’ów, czyli kluczowych aktualizacji algorytmów Googla. 

Wtedy spora część domen odnotowuje spadki związane z tym, że dotychczas stosowane metody przestały być aktualne i akceptowalne przez Googla a Google wyznaczyło nowe standardy. Znaczy to, że stara do tej pory działająca treść nagle stała się balastem dla strony.

Audyt treści jako metoda na eliminację słabych punktów

Audyt treści możemy potraktować jako zapobiegawcze odszukanie słabych punktów w naszej strategii contentowej lub konstrukcji artykułów i metodykach z tym związanych.

Wcześniejsze zidentyfikowanie problemów z treścią na stronie internetowej jest o tyle ważne, że z czasem mogą one nabrać na znaczeniu i przy kolejnym Core Updacie być przyczyną rerankowania nas i utraty pozycji. Zgodnie z zasadą “lepiej zapobiegać niż leczyć” tańsze jest wcześniejsze wyszukanie i neutralizacja problemów z treścią na stronie niż późniejsze ratowanie nieciekawej sytuacji.

Bardzo często u klientów naszej Agencji SEO można zauważyć tendencję do zaniedbywania contentu, który już mają na swojej stronie. Wkładają oni wysiłek i zasoby w tworzenie nowych treści, podczas gdy stare treści są ogromnym balastem dla całej domeny i ciągną pozostałą resztę w dół.

Poprawnie wykonany audyt contentowy pozwoli Ci odnaleźć wszystkie problemy związane z niepoprawnym konstruowaniem artykułów lub stosowaniem nieaktualnych metod i strategii contentowych.

Dzięki temu będziesz mógł pozbyć się ze strony najbardziej szkodliwych elementów w treści, artykułów lub błędów technicznych związanych z treścią, które wpływają na to, że Twoja strona nie jest w stanie uzyskać wyższych pozycji w wyszukiwarce Google.

Stare treści dosyć szybko się przeterminowują, a konkurencja ciągle się rozwija. Jest to kolejną przyczyną tego, że rozsądnie jest wykonywać audyt treści regularnie raz do roku. W ten sposób upewnimy się, że problemy z contentem nam się nie nawarstwią i zawczasu się zabezpieczymy.

Audyt Treści jako metoda wsparcia dla pozycjonowania

Audyt treści na stronie można wykonać jako element strategii pozycjonerskiej. Przed przystąpieniem do działań SEO warto zorientować się głębiej w sytuacji strony. Bardzo często audyt contentowy, który wykonujemy u naszych klientów, odkrywa problemy, które utrudniałyby nasze działania pozycjonerskie. 

Pozycjonowanie strony powinno opierać się o podejście holistyczne (Holistic SEO). Dlatego, zamiast iść pod prąd i generować ruch na podstronach, które nie mają potencjału, lepiej dokładnie zbadać witrynę i najpierw rozprawić się z krytycznymi problemami.

Audyt treści staje się bardzo pomocny przed rozpoczęciem pozycjonowania. Dlatego zawsze staramy się go stosować i zawsze niesie ze sobą same korzyści.

Kiedy nie warto wykonywać Audytu Treści?

Audytu treści nie warto wykonywać, gdy dopiero zacząłeś tworzyć stronę i Twoja ilość artykułów jest bardzo mała. Nawet jeśli masz już kilkanaście lub kilkadziesiąt artykułów, ale mają one mniej niż 6 miesięcy od publikacji. Wtedy warto zaczekać z audytem i zająć się realizacją semantycznej mapy treści lub innej strategii contentowej.

Z czego składa się Audyt Contentowy?

Audyt Contentowy składa się zwykle z 2 części. W pierwszej znajduje się tabela z wyszczególnionymi adresami stron z danej witryny, wszystkimi danymi pobranymi podczas audytu i komentarzami do nich. W drugiej części znajduje się analiza opisowa oraz rekomendacje i wnioski.

Co jest badane podczas audytu treści dla strony internetowej?

Podczas audytu treści na stronie internetowej badane jest wiele wskaźników i danych dotyczących treści, użytkowników ją odwiedzających oraz wskazujących techniczne problemy ze stroną. Główne aspekty badane podczas content audytu to:

  • Zachowanie użytkowników na stronie
  • Skuteczność strony
  • Zaangażowanie użytkowników
  • Błędy techniczne
  • Widoczność stron
  • Stosowanie dobrych praktyk SEO
  • Duplikacja i kanibalizacja treści
  • Sposób linkowania wewnętrznego i zewnętrznego
  • Łatwość rozpoznania i crawlowania treści przez boty Googla

Oprócz tego śledzonych jest wiele innych mniej oczywistych wskaźników i parametrów. Docelowo wszystko to prowadzi do odnalezienia kluczowych problemów z treścią a dzięki temu umożliwienie rozwoju stronie internetowej.

Jakie korzyści płyną z przeprowadzenia Audytu Treści?

Przeprowadzenie audytu treści na stronie internetowej niesie ze sobą wiele korzyści i często jest jedyną słuszną metodą do rozpoznania przyczyn spadku pozycji stron lub zwalczenia „szklanego sufitu” podczas rozwoju witryny.

Potrzebujesz naszej pomocy przy Audycie?

Nasi Specjaliści mogą wykonać Audyt za Ciebie!

Jakie działania mogę podjąć na podstawie Audytu Contentowego?

Na podstawie audytu contentowego i wniosków z jego analizy można świadomie i bezpiecznie przystąpić do kilku głównych czynności związanych z treścią na stronie. Najważniejsze z nich to: 

Pruning Treści – Polega na usunięciu niskiej jakości treści (thin content), treści „nie na temat” oraz przeterminowanych treści będących balastem dla całej domeny. Ich usunięcie zdejmuje ciężar z całej witryny internetowej i pozytywnie wpływa na pozycje w wyszukiwarkach.

Poprawa struktury linkowania wewnętrznego – Możemy zaobserwować problemy ze strukturą linków wewnętrznych i ją naprawić obniżając przy tym koszty crawlowania i zwiększając zrozumienie połączeń kontekstowych Googlowi.

Usunięcie kanibalizacji fraz – Kilka stron może ze sobą walczyć o pozycje na te same frazy w wyszukiwarce. Możemy zlokalizować te artykuły i wyeliminować ten efekt.

Usunięcie zduplikowanych treści – Często nie jesteśmy świadomi, że Google widzi zduplikowane treści na naszych stronach. Przyczyn tego może być wiele, ale 

Naprawa błędów indeksacji – Częstym problemem jest to, że Google nie widzi niektórych stron internetowych. Strony są albo zbyt głęboko umieszczone, albo niepoprawnie otagowane „noindex”. Na podstawie audytu treści możemy naprawić te błędy.

Naprawa meta tagów – Możemy zlokalizować i szybko usunąć błędy w umieszczeniu meta tagów takich jak tytuły i opisy SEO oraz nagłówki H1-H6

Aktualizacja kluczowych treści – W oparciu o audyt treści można zlokalizować i zaktualizować artykuły z dużym potencjałem ruchu oraz te, które wymagają niewiele nakładów pracy.

Ile kosztuje Audyt Treści?

Audyt treści zwykle oferowany jest jako usługa wykonywana przez specjalistę SEO lub Inżyniera Treści. Koszt takiej usługi zależny jest od wielkości audytowanej strony i wiąże się z czasem potrzebnym na przeprowadzenie takiego audytu.

Najczęściej dla stron nieprzekraczających 500-700 aktywnych adresów podstron będzie to koszt rzędu 4000 zł. Większe strony muszą się liczyć z odpowiednio większą ceną zależną od ilości URL w domenie.

Na rynku pojawiają się także oferty audytu treści w cenach 150-200zł. Są to jednak albo ceny za zaudytowanie pojedynczego artykułu, albo niskiej jakości i mało przydatne ogólne spojrzenia na stronę.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze wykonawcy audytu strony? 

Przy wyborze usługodawcy, który będzie wykonywał audyt strony, warto zwrócić uwagę na to, czy nie jest to usługa wygenerowana automatycznie z jednego programu pozycjonerskiego. Warto wybierać kompleksowe rozwiązania, które badają każdą z podstron osobno i rekomendują konkretne rozwiązania problemów. 

Audyty treści wymagają spięcia danych z Google Analytics, Google Search Console oraz użycia płatnych crawlerów do wyciągnięcia całej treści, oraz danych o ruchu organicznym, zaangażowaniu, widoczności konwersjach (jeśli są śledzone). 

Następnie dane muszą być spięte razem w jednym zestawieniu zbiorczym, a następnie przeanalizowane przez specjalistę w celu zidentyfikowania problemów. Specjalista SEO lub Inżynier Treści powinien przypisać rekomendacje do każdej ze stron oraz nałożyć na to ogólne spostrzeżenia dotyczące strategii. 

Czas specjalisty spędzony przy tworzeniu audytu treści zależny jest od ilości stron i artykułów na audytowanej stronie, a także od ilości błędów wykrytych podczas badania.

Do audytu powinieneś dostać także rekomendacje co do tego, które zadania uznać za priorytety, a które mogą zostać wykonane w drugiej kolejności.

Jakie są inne ważne typy audytów stron internetowych?

Po wykonaniu audytu treści,  na stronie warto wykonać audyt E.E.A.T. Jest to audyt wskaźników zaufania, na które kładzie nacisk Google. Wskaźniki te definiują czy Twoja strona może zostać uznana za zaufane źródło informacji.

Spełnione wytyczne E-E-A-T, czyli Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness

Pozwalają wykazać Doświadczenie, Ekspertyzę, Autorytet i Zaufanie, których tak domaga się Google. Zauważyliśmy u naszych klientów, że te strony, które mają poprawnie wdrożone wskaźniki E.E.A.T. na swoich stronach, rankują lepiej i łatwiej się pozycjonują na nowe frazy i zapytania.

Więcej o wskaźnikach E-E-A-T możesz przeczytać w naszym artykule “Dlaczego  E-E-A-T Zdecyduje o istnieniu Twojej Strony?”

Imię i Nazwisko
Email
Wiadomość

Formularz został wysłany pomyślnie.
Pojawił się problem z Twoją wiadomością. Sprawdź wszystkie pola ponownie.
Jakub Szulc Właściciel agencji Seo Content Lab

Jakub Szulc to Inżynier Treści, Specjalista SEO i Marketer, Przedsiębiorca. Jest właścicielem agencji marketingowej Seo Content Lab. Prowadzi kursy Online dla twórców stron i treści. Edukuje i aktywnie pomaga ustalać strategie SEO i Marketingowe dla biznesu. Zajmuje się Inżynierią Treści i Holistycznym i Semantycznym SEO. Prowadzi szkolenia z zakresu planowania i tworzenia treści. Na co dzień właścicielom stron internetowych pomaga zbudować i umocnić Autorytet Stron oraz pozycje w wyszukiwarkach. Doświadczenie w E-Commerce oraz budowaniu własnych biznesów spowodowało, że teraz pomaga rozwinąć się innym firmom i twórcom treści.

Zostaw komentarz

Scroll to Top