Google pracuje nad zapewnieniem użytkownikom wyszukiwarki jak najlepiej dopasowanych wyników. Jedną z okresowych aktualizacji, które mają to gwarantować, jest Spam Update. Ma ona prowadzić do obniżania widoczności witryn naruszających wytyczne dotyczące spamu. W 2024 roku przeprowadzono już dwa takie update’y.
Z tego artykułu dowiesz się, jakie strony zyskały na aktualizacji Google Spam Update, a które straciły. Pokażę Ci, jak sprawdzić, czy update wpłynął na widoczność Twojej witryny. Dowiesz się również, jakie kroki podjąć, aby odzyskać utracone pozycje.
Co to jest Google Spam Update?
Google Spam Update (aktualizacja spamowych treści) to update Google dotyczący spamu, którego celem jest jego wykrywanie i eliminowanie z SERP-ów (Search Engine Results Page). W systemach, które za to odpowiadają, wprowadzane są zmiany. Kiedy do nich dochodzi, Google powiadamia o aktualizacji dotyczącej spamu.
Jak informuje Google, jednym z systemów dotyczących spamu jest SpamBrain, oparty na AI. Aktualizacje Google dotyczą jednak nie tylko jego. Witryny, które tracą widoczność w wyniku tych update’ów, stosują techniki określane przez Google jako spamerskie.
Chodzi m.in. o maskowanie (prezentowane użytkownikom innych treści niż wyszukiwarce), doorway (odsyłanie do stron pośrednich, które nie są jednak tak przydatne jak lokalizacja docelowa), nadużywanie wygasłej domeny, upychanie słów kluczowych, spam w linkach i nie tylko. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, sprawdź zasady dotyczące spamu w wyszukiwarce . Pamiętaj, że na spadek widoczności mogą wpływać różne aktualizacje Google.
Poniżej znajduje się oficjalny komunikat Google dotyczący spamu w wyszukiwarkach https://developers.google.com/
Kiedy miała miejsce Aktualizacja Google Spam Update?
Najnowsza aktualizacja Google Spam Update rozpoczęła się 20 czerwca 2024 r. i została ogłoszona za pośrednictwem konta Google Search Central na Twitterze. Google Search Status Dashboard pokazuje, że zakończyła się 27 czerwca o 9:10 PDT.
Na zdjęciu oficjalna data aktualizacji spamowych treści, umieszczona w panelu Search Status Dashboard
Nie jest to jednorazowa aktualizacja – była już przeprowadzana kilkukrotnie. Tylko od października doszło do niej 3 razy. Wcześniej miała miejsce w 2021 i 2022 roku.
Pozostałe daty spamowych aktualizacji w Search Status Dashboard:
Jaki wpływ na strony miała aktualizacja Spam Update?
Aktualizacja Spam Update miała dwojaki wpływ na strony internetowe. Po jej wprowadzeniu przez Google, zauważyliśmy różne reakcje stron i ich ruchu z wyszukiwarki. Te reakcje można podzielić na 3 grupy:
- wzrost ruchu i pozycji organicznych na stronie;
- spadek ruchu i pozycji organicznych na stronie;
- brak reakcji zarówno w ruchu, jak i pozycjach organicznych.
Jakie strony zyskały ruch i pozycje po Google Spam Update?
Po najnowszej aktualizacji Spam Update zyskały witryny, które nie łamią wytycznych Google odnośnie do spamu – stawiają na jakościową treść, zawierają content generowany przez użytkowników. Czasami wyszukiwarka informuje, czego dokładnie dotyczy update, np. linków w lipcu 2021 roku, ale nie zawsze.
W przypadku ostatniej aktualizacji jednak nie pojawiły się te informacje. Google odsyła do ogólnych wskazówek dotyczących polityki antyspamowej w wyszukiwarce, w których jednak nic się nie zmieniło.
Jeśli chodzi o przyczyny wzrostów, to potrzebny jest jeszcze czas na dokładne analizy. Natomiast wiele wniosków mamy po Spam Update z marca 2024 roku. Oto domeny, które najwięcej wówczas zyskały.
Dane o stronach, które zyskały ruch po spamowej aktualizacji:
Pozytywny wpływ aktualizacji mogły odczuć witryny e-commerce. W przypadku niektórych zapytań Google chce wyświetlać URL-e, które bezpośrednio umożliwiają zakup, a nie takie, które odsyłają do innych serwisów, albo są czysto informacyjne. Pozytywna zmiana zauważalna jest również w przypadku witryn e-commerce, na których znajdują się treści generowane przez użytkowników, np. opinie i komentarze.
W aktualizacji ogólnie zyskały strony z treściami generowanymi przez internautów, czego przykładem są popularne serwisy – Reddit i Quora. Oczywiście, spełniają one przy tym wiele innych warunków. Prawdopodobnie Google ocenia je pozytywnie ze względu na dużą ilość generowanej treści, jej trafność i świeżość.
Jakie strony straciły ruch i pozycje po Aktualizacji Spamowych Treści?
Na aktualizacji Spam Update straciły serwisy, które zawierają masowo dodawaną treść generowaną przez AI, opierają się na marketingu afiliacyjnym, upychają słowa kluczowe i stosują inne techniki niezgodne z zaleceniami Google.
Aktualizacja z marca miała kilka głównych celów. Były to działania przeciwko masowo produkowanej treści pod wyszukiwarki, a także nadużywaniu wygasłych domen.
Ponadto ucierpieć miały strony, które cieszą się wprawdzie wysokim poziomem autorytetu w Google, ale wynajmują poszczególne subdomeny i katalogi stronom trzecim, aby promować kody kuponów, sprzedaż gier czy hazard. Poza tym na aktualizacjach Google Spam Update straciły serwisy, które ukrywają treść, nadużywają słów kluczowych i ogólnie zawierają niskiej jakości content.
Oto przykłady stron, które straciły największy procent widoczności w czerwcowej aktualizacji. Dane dotyczą rynku USA:
Dane z sistrix.com o stronach, które utraciły ruch po spamowej aktualizacji:
W przypadku wielu witryn to kontynuacja trendu od poprzedniej aktualizacji. Serwisy, które straciły w tamtym momencie, nie zaczęły odzyskiwać widoczności. Odnotowały za to kolejne spadki.
Problemy mogą mieć również witryny z recenzjami, zwłaszcza te, które w dużym stopniu opierają się na marketingu afiliacyjnym. Aktualizacja z marca 2024 r. już zapoczątkowała ten trend.
Jakie strony nie odnotowały zmian w ruchu po Aktualizacji Google dotyczącej spamu?
Zmiany po aktualizacji Google nie uderzyły we wszystkie witryny – w dużej mierze zależy to od stanu serwisów konkurencji. Część stron mogła stracić widoczność, inne zyskać, a Twoja – zachować pozycje. Wszystko zależy od tego, jak strona została oceniona po tej aktualizacji na tle innych serwisów.
Jak sprawdzić czy Aktualizacja Spam Update miała wpływ na moją stronę?
Żeby sprawdzić, czy aktualizacja Spam Update miała wpływ na widoczność Twojej strony, skorzystaj z Google Search Console. Zweryfikuj, czy spadek widoczności miał miejsce w okresie aktualizacji lub zaraz po niej. Jeśli tak, to zapewne efekt GSU.
Na początek zapoznaj się z historią aktualizacji Google. Następnie zaloguj się do Google Search Console i sprawdź wykres widoczności za okres najlepiej kilkunastu miesięcy. Zerknij na poniższy. Strzałkami zaznaczyłem, kiedy odbyły się aktualizacje Google Update. Tak naprawdę każda z nich mogła mieć negatywne konsekwencje dla analizowanego serwisu.
Jak tworzyć treści zgodnie z wytycznymi Google Spam Update?
Żeby tworzyć treści zgodne z wytycznymi Google, pisz content wartościowy, odpowiada na pytania użytkowników. Nie dodawaj na stronę masowo treści generowanych przez AI, które powstały bez ingerencji człowieka. Nie upychaj słów kluczowych i pamiętaj, że tworzysz treści dla ludzi a nie robota Google.
Sprawdź zasady Google dotyczące spamu. Na początek 3 nowości, o których pisze Google:
- Nie nadużywaj wygasłych domen – wykorzystywanie domen, które mają dobrą reputację, ale wygasły, do budowania na nich serwisów to standard w branży SEO. Nie może być jednak tak, że to sposób na prezentowanie niskiej jakości contentu zupełnie niezwiązanego z tematyką domeny. Nie dopuść do sytuacji, aby, np. na domenę po witrynie medycznej trafiły teksty na temat hazardu.
- Nadużywanie treści na dużą skalę – chodzi o publikowanie bardzo dużej ilości contentu, tylko po to, aby manipulować wynikami wyszukiwania. To treści, które nie niosą żadnej wartości. Nie ma znaczenia, czy są tworzone automatycznie czy z ingerencją człowieka.
- Nadużywanie reputacji witryny – chodzi o przypadki, kiedy publikujesz na stronie, dotyczącej np. medycyny content dotyczący hazardu, bez żadnego wpływu z Twojej strony na jego treść i powiązania z tematyką Twojego serwisu.
Pozostałe zasady dotyczące tworzenia contentu, które przekazuje Google są następujące:
- Nie korzystaj z maskowania, tzn. nie pokazuj użytkownikom innej treści niż wyszukiwarkom. Niektórzy właściciele witryn prezentują robotowi, np. informacje o podróżach, a internautom dotyczące zakupu tanich leków.
- Nie ukrywaj tekstu – bezwartościowego, umieszczanego tylko w celu manipulowania wynikami wyszukiwania. Może to być, np. biała czcionka na białym tle.
- Nie upychaj słów kluczowych – dodawanie tylu powtórzeń danego tekstu, że wygląda to nienaturalnie. Przykład znajduje się poniżej.
Cytat ze strony developers.google.com:
- Nie kopiuj treści – nie używaj w serwisie contentu pochodzącego z innych witryn.
- Nie korzystaj z treści od sieci afiliacyjnych – jeśli uczestniczysz w programie afiliacyjnym, napisz wartościową recenzję danego produktu, zamiast kopiować jego opis. Pokaż użytkownikom, że piszesz o czymś, co znasz.
Jeśli w Twojej witrynie dajesz użytkownikom możliwość dodawania komentarzy czy wpisów na forum, moderuj te treści. W przypadku gdy to spam, przyczyni się to do utraty widoczności w Google.
Co zrobić gdy strona straciła ruch po Spam Update?
Gdy strona straciła ruch po aktualizacji Google Spam Update, należy ustalić, w jakim zakresie serwis łamie wytyczne Google, a następnie wprowadzić zmiany. Jak odzyskać ruch po Spam Update? Przypadek każdej witryny należy przeanalizować indywidualnie.
W SEO Content Lab przeprowadzamy takie analizy dla klientów. Sprawdzamy, co spowodowało spadek pozycji i wprowadzamy zmiany na stronie.
Jak odzyskać ruch po Spam Update?
Oto, co warto zrobić, jeśli Twoja strona ucierpiała w wyniku Spam Update:
- Usuń zbędne treści – z witryny powinien zniknąć content nieaktualny, niskiej jakości, nieodpowiadający na pytanie. Jeśli masz kilka artykułów dotyczących tego samego zagadnienia, połącz je i pozostaw pod jednym URL-em. W przypadku pozostałych skorzystaj z przekierowania 301. Usuń content wygenerowany automatycznie przez AI.
- Jeśli używasz wygasłej domeny, to kontynuuj jej tematykę. Nie korzystaj z domeny po poradni onkologicznej, żeby prowadzić sklep z prezentami. Najlepiej odbuduj wartościowe treści, które wcześniej znajdowały się na tej stronie, zachowując te same adresy URL. Jej strukturę możesz odtworzyć na podstawie danych z https://web.archive.org/.
- Zaprzestań działań black-hat SEO – nie korzystaj z takich technik jak cloaking, automatycznego linkowania z systemów wymiany linkami czy też odnośników generowanych przez narzędzia służące do spamu.
- Pozbądź się spamerskich linków zwrotnych – w miarę możliwości usuń wszelkie niskiej jakości odnośniki. Kontaktuj się z właścicielami witryn, pisz do nich z e-maila w Twojej domenie. Nie pozbędziesz się tak wszystkich linków, ale części – z pewnością tak. Listę odnośników sprawdzisz w Google Search Console.
- Buduj pozycję eksperta – Google docenia jakościowy content, ale w sieci znajduje się tyle treści, że musisz się czymś wyróżnić, aby algorytm zwrócił na Ciebie uwagę. Współpracuj z ekspertami branżowymi i naukowcami, podawaj informacje o autorach treści oraz korzystaj z wiarygodnych źródeł danych i statystyk.
Więcej na temat tego jak odzyskać ruch po Google spam update znajdziesz w naszym obszernym artykule na ten temat.
Ile może trwać odzyskanie pozycji po Aktualizacji Spam Update?
Czas odzyskania pozycji zależy od tego, czy wprowadzisz niezbędne ulepszenia w serwisie do momentu kolejnej aktualizacji. Samo wdrożenie zmian może nie pomóc. Dopiero przy kolejnej aktualizacji głównego algorytmu (core update) pozycje mogą wrócić.
Jednak bez wprowadzania zmian widoczność nie powróci. Bądź na bieżąco z wytycznymi Google. Musisz zachować cierpliwość. Witryna straciła widoczność z czasem – nie odzyskasz jej w ciągu kilku chwil.
Jakie inne czynniki mogą wpłynąć na pozycję Twojej Strony
Na zmianę pozycji zajmowanych przez Twoją witrynę mogę wpłynąć również następujące czynniki:
- inne ważne aktualizacje algorytmów Google;
- atak hackerski na serwis;
- niedostępność usług hostingowych tj. serwera, na którym znajdują się pliki witryny;
- usunięcie dużej liczby odnośników prowadzących do witryny albo znaczny napływ linków niskiej jakości;
- problemy techniczne – tag noindex w sekcji <head>, błędy przekierowań, awaria pluginu odpowiedzialnego za wewnętrzne linkowanie.
Wpływ innych aktualizacji algorytmów Google
Google wprowadza nawet tysiące zmian rocznie w algorytmie. Zdecydowana większość nie ma większego wpływu na wyniki wyszukiwania. Natomiast część aktualizacji wręcz wywraca SERP-y (Search Engine Results Page) do góry nogami. Twoja witryna mogła ucierpieć w wyniku różnych aktualizacji.
Oto lista najważniejszych aktualizacji poza Spam Update z ostatnich kilkunastu miesięcy:
- March 2024 core update – rozpoczęła się 5 Mar 2024 i trwała 45 days.
- November 2023 reviews update – rozpoczęła się 8 listopada 2023 roku i trwała 29 dni.
- November 2023 core update – rozpoczęła się 2 listopada 2023 roku, trwała 25 dni.
- October 2023 core update – rozpoczęła się 5 października 2023, trwała 13 dni.
- Ranking is experiencing an ongoing issue – rozpoczęła się 5 października 2023 roku i trwała 26 dni.
- September 2023 Helpful Content Update – rozpoczęła się 14 września 2023 roku i trwała 13 dni.
- August 2023 core update – rozpoczęła się 22 sierpnia 2023 roku i trwała 16 dni.
- April 2023 reviews update – rozpoczęła się 12 kwietnia 2023 i trwała 13 dni.
- March 2023 core update – rozpoczęła się 15 marca 2023 i trwała 13 dni.
Wpływ problemów technicznych oraz błędów w strukturze treści
Zdarza się, że jeden błąd techniczny spowoduje, że Twoja witryna zacznie tracić widoczność w Google. Nie musi to mieć żadnego związku z aktualizacją algorytmu. O takich błędach możesz dowiedzieć z Google Search Console albo popularnego narzędzia Ahrefs.
Screen z panelu błędów w Google Search Console:
Błędem, który szybko prowadzi do utraty pozycji i wyindeksowania serwisu jest umieszczenie w sekcji <head> tagu <noindex>. W efekcie materiały z Twojej witryny będą całkowicie znikać z wyników wyszukiwania. Często utrata pozycji wynika ze zmiany struktury strony po wdrożeniu nowego motywu. Zazwyczaj lepiej pozostać przy dotychczasowych adresach URL.
Problem może także wynikać z błędów w wewnętrznym linkowaniu. Jeśli na Twojej stronie za takie odnośniki odpowiada wtyczka i przestanie działać, witryna stopniowo zacznie tracić widoczność.
Inną prawdopodobną przyczyną utraty widoczności są błędne przekierowania choćby po wdrożeniu w serwisie szyfrowanego połączenia (https://).
Planując kampanię SEO lub próbując znaleźć źródło problemów z pozycjonowaniem, warto wykonać audyt treści. Pozwoli on odnaleźć wszystkie problemy związane z błędami na stronie, które obciążają ją i nie pozwalają pozycjonować się wyżej.
Możemy Wykonać dla Ciebie Audyt
Audyt treści, znajdzie problemy w treści oraz techniczne powodujące spadki i pozwoli ustalić Ci strategię działania.
Wpływ Czynników EEAT
E.E.A.T to system wykorzystywany przez Google do oceny witryn. To skrótowiec od Experience, Expertise, Authoritativeness i Trust, co oznacza: Doświadczenie, Wiedza, Wiarygodność i Zaufanie. Są to wytyczne dotyczące treści w serwisach WWW.
Z E.E.A.T korzystają osoby należące do Search Quality Raters, które oceniają jakość wyników wyszukiwania. Sprawdzają, czy odpowiedzi w SERP-ach są wartościowe, zgodne z E.E.A.T.
Jeśli tworzysz content, bierz pod uwagę E.E.A.T. W przypadku gdy będziesz się trzymać tych wytycznych, zwiększysz szanse na wyższe pozycje zajmowane w wynikach wyszukiwania.
W naszej agencji przeprowadzamy audyt EEAT dla klientów, który pomaga odnaleźć i rozpoznać wszystkie problemy związane z obecnością elementów zaufania na Twojej stronie.
Skontaktuj się z nami
Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja Strona została dotknięta Aktualizacją Google Spam Update i nie wiesz jak to sprawdzić – po prostu napisz lub zadzwoń do nas.
Telefon: +48 502 283 715
email: biuro@seocontentlab.pl
Właściciel agencji Seo Content Lab. Zajmuje się Inżynierią Treści i Semantycznym SEO. Pasjonat Marketingu i Pozycjonowania. Prowadzi szkolenia z zakresu planowania i tworzenia treści. Na co dzień pomaga właścicielom stron internetowych zbudować i umocnić Autorytet Strony oraz pozycje w wyszukiwarkach. Doświadczenie w E-Commerce oraz budowaniu własnych biznesów spowodowało, że teraz pomaga rozwinąć się innym firmom i twórcom treści.