Helpful Content Update – Wpływ Aktualizacji Google na Stronę

Helpfull-Content-Update-Wpływ

Google wprowadza w swoim systemie wyszukiwania tysiące zmian rocznie. Zdecydowanej większości z nich nawet nie zauważysz. Są jednak i takie, które wywracają SERP-y (Search Engine Results Page) do góry nogami, powodując zdecydowane zmiany pod względem ruchu organicznego pozyskiwanego przez witryny internetowe

Z tego artykułu dowiesz się o Helpful Content Update (HCU). Jest to jedna z kluczowych aktualizacji Google.

Sprawdź, co to jest Helpful Content Update, kiedy miał miejsce i jak wpłynął na pozycje zajmowane w Google. Dowiesz się również, co możesz zrobić, aby odzyskać ruch, jeśli Twoja witryna straciła go po tej aktualizacji.

Co to jest Google Helpful Content Update?

Helpful Content Update (Aktualizacja Pomocnych Treści) to aktualizacja algorytmu Google, która ma na celu nagradzanie stron internetowych publikujących wysokiej jakości treści pisane z myślą o użytkownikach a nie robotach wyszukiwarki. Chodzi o content wartościowy, który odpowiada na pytania internauty.

Nie wszystkie aktualizacje Google są zapowiadane lub opisywane przez tę firmę na blogu czy w social media, ale ta doczekała się wzmianki m.in. na X (Twitterze). W komunikacie znalazło się m.in. „primarily to gain search traffic?” Co to znaczy? Chodzi o treści pisane z myślą o SEO – umieszczaniu słów kluczowych i powtarzaniu ich określoną liczbę razy zamiast skupianiu się na wartości dla użytkownika. Więcej na ten temat dowiesz się w kolejnych częściach artykułu.

Google-helpfull-content

Źródło: https://x.com/searchliaison/status/1560299457442357249

Kiedy miała miejsce Aktualizacja Pomocnych Treści Google?         

Aktualizacja Pomocnych Treści Google została wprowadzona w sierpniu 2022 roku. Informacja na ten temat pojawiła się 18 sierpnia 2022 roku na blogu Google oraz Twitterze. Update rozpoczął się 25 sierpnia i dotyczył wyłącznie stron w języku angielskim. Wdrażanie ukończono 9 września tego samego roku.

5 grudnia 2022 roku aktualizacja została rozszerzona na inne języki.

helpful-content-update

Źródło: https://status.search.google.com/incidents/sbKc4YSptrSxcUZFDKwU

Jaki wpływ na strony miała Aktualizacja Helpful Content?   

Aktualizacja Helpful Content miała różny wpływ na strony internetowe. Po jej wprowadzeniu przez Google zauważyliśmy odmienne reakcje witryn i zmiany w ich ruchu z wyników wyszukiwania.

Te reakcje można podzielić na 3 grupy:

  • wzrost ruchu i pozycji organicznych,
  • spadek ruchu i pozycji organicznych,
  • brak reakcji zarówno ruchu, jak i pozycji organicznych.

Jakie strony zyskały ruch i pozycje po Google Helpful Content Update?

Ruch i pozycje po Google Helpful Content Update zwiększyły witryny, które zapewniają wartościową treść, ale jednocześnie są atrakcyjne dla użytkownika z innych względów. Chodzi o użyteczność, brak agresywnych reklam, contentu wydłużanego na siłę czy pisanego głównie pod słowa kluczowe.

Na poniższej grafice znajduje się lista witryn z branży turystycznej, które najwięcej zyskały na aktualizacji:

helpful-content-aktualizacja-google

Źródło: https://digitaloft.co.uk/the-impact-of-googles-helpful-content-update-on-travel-publishers/

Wśród nich są zarówno cenione marki, jak i małe serwisy. Zapewniają wartościowe treści i są atrakcyjne dla użytkowników. Jednak czy o ich sukcesie zdecydowała wyłącznie pomocna treść? W kolejnej części artykułu pokażę Ci przykłady witryn z tej samej branży, które zanotowały spadek widoczności. Nietrudno odnieść wrażenie, że nie decydowała tutaj wyłącznie jakość contentu. Utrata widoczności wynikała z większej liczby czynników.

Jakie strony straciły ruch i pozycje po Google Helpful Content Update?           

Według Google pozycje i ruch z wyszukiwarki straciły witryny, które dostarczają niskiej jakości treść. Chodzi tutaj m.in. o content generowany automatycznie, nieodpowiadający na pytanie użytkownika, tworzony z myślą o umieszczaniu słów kluczowych a nie o wartości dodanej.

Aktualizacja spowodowała spadek widoczności w przypadku wielu witryn o tematyce gier, muzyki, kodowania i treści dla dorosłych. Tak naprawdę w każdej branży możesz znaleźć przypadki witryn, które po Helpful Content Update straciły dużą część ruchu z wyszukiwarki. Aktualizacja szczególnie dotknęła wydawców z branży turystycznej. Zerknij na poniższą grafikę. Z przeanalizowanych 671 serwisów, 32% straciło więcej niż 90% ruchu z wyszukiwarki Google. Wiele z nich budowało widoczność przez lata.

spadki-po-google-helpful-update

Źródło: https://digitaloft.co.uk/the-impact-of-googles-helpful-content-update-on-travel-publishers/

Poniżej znajdują się przykłady witryn z branży turystycznej, które odnotowały największe spadki. Czy są to wyłącznie witryny z niskiej jakości contentem? Trudno wyciągnąć taki wniosek. Google ocenia nie tylko pomocność treści. Na pewno widoczność traciły witryny, które sztucznie wydłużają content. Dodają treść, która niczego nie wnosi.

strony-spadkowe-po-google-helpful-update

Źródło: https://digitaloft.co.uk/the-impact-of-googles-helpful-content-update-on-travel-publishers/

Do spadków widoczności w różnych branżach przyczyniły się m.in.:

  • Agresywne reklamy – bardzo duża ich liczba, sztuczne wydłużanie treści, aby umieścić ich więcej, automatycznie odtwarzane reklamy wideo, kreacje zajmujące cały ekran. O tym, że mogą stanowić problem, już wspominał John Mueller.
Google-helpfull-content-agresywne-raklamy

Źródło: https://x.com/glenngabe/status/1139504100977119235?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1139504100977119235%7Ctwgr%5Ed669433340723c7ab48a4169e6d2617550c3188e%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.gsqi.com%2Fmarketing-blog%2Fsep

  • Brak użyteczności dla użytkownika – prostym rozwiązaniem, które ją poprawia, jest spis treści, a w nim linki z kotwicami do poszczególnych nagłówków.
  • Dodawanie treści na siłę – liczba słów w artykule nie jest czynnikiem rankingowym, a sztuczne wydłużanie contentu nie pomoże widoczności witryny.
  • Automatycznie wygenerowana treść.
  • Brak wartości dodanej – czyli powtórzenie po raz kolejny tego samego, co znajduje się już w Google.
  • Duże zróżnicowanie jakości treści – pomieszanie wartościowego contentu z tekstami niskiej jakości.

Jakie strony nie odnotowały zmian w ruchu po Aktualizacji Helpful Content ?

Zmiany w ruchu organicznym w wyniku Aktualizacji Helpful Content odczuła większość witryn. Niektóre serwisy mogły go utrzymać na podobnym poziomie z różnych względów. Większych zmian przeważnie nie odnotowali właściciele małych stron firmowych.

Poza tym problemów nie miały też serwisy, które z jednej strony niczym szczególnym nie podpadły Google pod względem treści czy użyteczności, ale też nie zapewniły niczego „ekstra”, czym by się wyróżniły na tle konkurencji. Jeśli Twoja witryna ma taką samą widoczność, jak przed aktualizacją, to nie oznacza, że wszystko jest idealnie. Przeanalizuj serwis i zastanów się, jak możesz go ulepszyć pod względem contentu i użyteczności.

Jak sprawdzić czy Aktualizacja Helpful Content miała wpływ na moją stronę?

Aby sprawdzić, czy Aktualizacja Helpful Content miała wpływ na Twoją stronę, zobacz w Google Search Console, kiedy zmieniała się widoczność serwisu. Jeśli wtedy, gdy doszło do tej aktualizacji, to zapewne ten update odpowiada za inne wyniki w SERP-ach.

Zainteresuj się historią aktualizacji Google i zwróć uwagę, co się działo z witryną w okresie, kiedy przeprowadzany był update.

kto-zyskał-na-helpful-content-update

Źródlo: https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history

Po zalogowaniu do Google Search Console, kliknij opcję Wyniki wyszukiwania, a następnie wybierz taki zakres dat, aby obejmował okres aktualizacji. W poniższym przypadku widać, że to właśnie aktualizacja prawdopodobnie negatywnie wpłynęła na widoczność serwisu. Zaczął regularnie tracić widoczność.  

jak-sprawdzic-czy-strona-zareagowała-na-helpful-content-update

Jak Tworzyć Treści Zgodnie z wytycznymi Google Helpful Content?

Żeby tworzyć treści zgodnie z wytycznymi Google Helpful Content, przede wszystkim bierz pod uwagę oczekiwania użytkowników. Nie wydłużaj artykułów tylko po to, aby zmieścić więcej słów kluczowych. Zapewnij wartość dodaną – nie powtarzaj tego samego, co znajduje się we wszystkich innych materiałach w sieci.  

Oto dobre praktyki, których warto się trzymać:

  • Twórz content, który spełnia oczekiwania Twojego odbiorcy, odpowiada na jego pytania. Nie karz mu przedzierać się przez ogromny artykuł, jeśli chce znaleźć odpowiedź na proste, krótkie pytanie.
  • Pokaż, że masz wiedzę i doświadczenie – jeśli publikujesz recenzje, daj użytkownikom wystarczające dowody, aby pokazać, że rzeczywiście masz za sobą testowanie danego produktu. W tym celu dodaj zdjęcia z użytkowania tej rzeczy, zamiast tych od producenta. Poza tym wprowadź pole autora, opisz jego wiedzę i doświadczenie. Dodaj linki do profilów w serwisach społecznościowych.
  • Nie upychaj słów kluczowych, nie twórz treści z założeniem, że musisz mieć określoną liczbę znaków.
  • Dbaj o aktualność – użytkownik chce dotrzeć do contentu, który jest na czasie, dlatego regularnie go aktualizuj. Sama zmiana daty publikacji treści nie jest dobrym rozwiązaniem.
  • Nie umieszczaj treści wygenerowanej przez AI – w używaniu takiego contentu nie ma nic złego, o ile zostanie on zweryfikowany i poprawiony przez redaktora. Masowe dodawanie takich treści nie zwiększy widoczności Twojej witryny.
  • Pisz w określonym zakresie tematycznym – nie buduj witryny z treściami o wszystkim.

Jednak to nie wszystko. Unikaj agresywnych reklam, dbaj o użyteczność serwisu. A co zrobić, jeśli Twoja witryna już straciła pozycje po aktualizacji? Czy możesz przywrócić serwisowi widoczność?

Co zrobić, gdy strona straciła ruch po Helpful Content Update?

Jeśli strona straciła ruch po aktualizacji Google Helpful Content Update, ustal najpierw przyczynę spadków. Na pewno musisz popracować nad witryną, aby dalej nie traciła widoczności. Uzbrój się w cierpliwość – pozycje nie wrócą od razu po wdrożeniu zmian.

Jak odzyskać ruch po Google Content Update? Podejmij następujące kroki:

  • Przeprowadź audyt treści – znajdź podstrony, których dotknęły spadki.
  • Wytypuj treści najniższej jakości – nieodpowiadające na pytanie, niewnoszące niczego, automatycznie wygenerowane, pochodzące od producentów produktów.
  • Popraw content – niech będzie wartościowy dla odbiorcy. Zbędne treści usuń z serwisu. Powołuj się na sprawdzone źródła.
  • Usuń automatycznie wygenerowane treści – chodzi o content AI, który nie był weryfikowany przez redaktorów.
  • Podaj informacje o autorze – opisz, z czego wynika jego wiedza o danym zagadnieniu.
  • Buduj markę – aktualizacja mniej dotknęła serwisy, które są wyszukiwane po zapytaniach brandowych.
  • Dbaj o aktywność w mediach społecznościowych – na tej podstawie Google może stwierdzić, że powinno zaufać Twojej witrynie.
  • Zapoznaj się z wytycznymi E-E-A-T i zastosuj je w serwisie.
  • Ogranicz liczbę reklam – szczególnie takich, które utrudniają przeglądanie stron.
  • Dopracuj treści afiliacyjne – muszą przedstawiać wartość, być wiarygodne, obejmować testy i wszystko to, co sprawia, że można im zaufać. W przypadku linków afiliacyjnych użyj “sponsored”.
  • Twórz treści na tematy, które aktualnie są na czasie – znajdziesz je za pomocą Google Trends.
  • Skróć content – tzn. ogranicz go do odpowiedzi na pytanie. Trzymaj się zasady – minimum treści, maksimum przekazu.

Na podstawie pracy z naszymi klientami i obserwacji rynku opracowałem 21 kroków aby odzyskać ruch po HCU.

Możemy Wykonać dla Ciebie Audyt

Audyt treści, znajdzie problemy w treści oraz techniczne powodujące spadki i pozwoli ustalić Ci strategię działania.

Ile może trwać odzyskanie pozycji po Aktualizacji Helpful Content?

Odzyskanie pozycji po aktualizacji HCU może zająć tygodnie, miesiące, a nawet lata. Wymaga wiele pracy i cierpliwości. Właściciele serwisów, które dotknęła aktualizacja, spodziewali się, że widoczność wróci przy marcowym update. Tak się nie stało.

Glenn Gabe opublikował na X wpis, z którego wynika, że z ponad 200 śledzonych przez niego witryn, które zostały dotknięte aktualizacją pomocnej treści, żadna nie odzyskała widoczności. Napisał:

Teraz, gdy minęły dwa tygodnie od marcowej aktualizacji, sprawdziłem statystyki widoczności dla kilkuset witryn dotkniętych wrześniowym HCU(X). Nie widziałem jeszcze żadnej, która by poprawiła ranking. W rzeczywistości większość z nich spadła jeszcze bardziej

poprawa-po-google-helpful-update

Źródło: https://x.com/glenngabe/status/1770803783443898538?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1770792712465158272%7Ctwgr%5Eb1516ad58dd2215777e10a22a4a1d1faad2c75e8%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.seroundtable.com%2Fgogle-helpful-conte

John Mueller z Google kilkakrotnie mówił, że witryny dotknięte starą wrześniową aktualizacją, lub nawet nowymi, mogą odzyskać widoczność. Jednocześnie twierdzi, że wymaga to czasu. Wspomniał o tym w swoim komentarzu na LinkedIn, sugerując, że niektóre rodzaje zmian wymagają długiego okresu.

ile-trwa-odzyskanie-pozycji-po-aktualizacjach-google

Źródło: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:ugcPost:7192842521897496576/?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28ugcPost%3A7192842521897496576%2C7193123715394457600%29&dashCommentUrn=urn%3Ali%3Afsd_comment%3A%287193123715394457600%2Curn%3Ali%3AugcPos

Jakie inne czynniki mogą wpłynąć na pozycję Twojej Strony?

Na pozycję Twojej strony wpływa wiele czynników – Aktualizacja Helpful Content jest tylko jednym z nich. Google przeprowadza wiele modyfikacji, a część z nich może przekładać się na diametralną zmianę pozycji. Do tego dochodzą ewentualne problemy techniczne w witrynie.

Podsumowując, na pozycję Twojej strony mogą również wpłynąć:

  • inne aktualizacje algorytmu Google;
  • usunięcie dużej liczby linków zewnętrznych prowadzących do Twojej strony albo też znaczny napływ odnośników;
  • niedostępność usługi hostingowej, tj. serwera, na którym znajdują się pliki serwisu;
  • atak hackerski na witrynę;
  • zmiany wprowadzane w serwisie;
  • problemy techniczne – błędy przekierowań, tag noindex w sekcji <head>, awarie systemu linkowania wewnętrznego i inne.

Wpływ innych Aktualizacji Algorytmów Google

Jak wspomniałem, Google przeprowadza nawet tysiące zmian w systemie wyszukiwania rocznie, ale dużo mówi się tylko o tych, które mają znaczny wpływ na SERP-y. Helpful Content to tylko jedna z nich.

Poniżej znajduje się lista wszystkich dużych aktualizacji przeprowadzonych od początku 2023 roku. Lista zawiera datę i informację, ile trwał update. Jeśli wydaje Ci się, że zmiana pozycji Twojej witryny wynika z działań Google’a, najpierw sprawdź, czy rzeczywiście w okresie spadków doszło do aktualizacji.

kiedy-byly-aktualizacje-google

Źródło: https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history

Wpływ problemów technicznych oraz błędów w strukturze treści

Błędy techniczne w witrynie mogą spowodować znaczny spadek pozycji w krótkim czasie. Możliwych przyczyn jest wiele. Część z nich możesz wykryć dzięki sprawdzeniu witryny w Google Search Console albo popularnym narzędziu Ahrefs.

Przy okazji wdrażania nowej wersji serwisu zdarza się, że w kodzie pozostaje znacznik <noindex>, co powoduje, że Google zacznie wyindeksowywać zawartość witryny. Wtedy z dnia na dzień coraz więcej materiałów będzie znikać z wyników wyszukiwania.

Wiele serwisów korzysta z automatycznych rozwiązań do linkowania wewnętrznego, np. pluginów do systemu WordPress. Jednak wtyczka z różnych względów może przestać działać, a możliwe, że nieprędko to zauważysz.

Problemy mogą również wynikać z nieodpowiedniego wdrożenia przekierowań m.in. po wprowadzeniu na stronę szyfrowanego połączenia (https://). Kolejne to źle wdrożone linki kanoniczne czy brak dostosowania do urządzeń przenośnych.

Potencjalnych przyczyn jest wiele. Jeśli planujesz kampanię SEO lub próbujesz znaleźć źródło problemów z pozycjonowaniem, wykonaj audyt treści. Pozwoli on odnaleźć przyczyny błędów na stronie, które obciążają ją i uniemożliwiają osiągnięcie wyższych pozycji.

wpływ błędów na stroni na pozycje

Wpływ czynników E.E.A.T

E.E.A.T to system oceny jakości witryn przez Google. Początkowo nosił nazwę E.A.T., a w grudniu 2022 roku dodano jeszcze jedno E. Skrótowiec bierze się od Experience, Expertise, Authoritativeness i Trust, co oznacza kolejno: doświadczenie, wiedza, wiarygodność, zaufanie.

O co właściwie chodzi? O zapewnienie najwyższej jakości contentu. Z E.E.A.T korzystają przede wszystkim Search Quality Raters, czyli osoby, które oceniają jakość wyników wyszukiwania. Sprawdzają strony, aby ustalić, czy Google dostarcza wartościowych odpowiedzi w SERP-ach.

Nie jest to jednak czynnik rankingowy ani żelazne wytyczne. Traktuj je jako wskazówki, których warto się trzymać, gdyż może się to przyczynić do poprawy widoczności Twojej witryny.

Chcesz wiedzieć, czy witryna spełnia wymagania w tym zakresie? Często przeprowadzamy audyt E.E.A.T. dla naszych klientów. Dzięki temu ustalamy wszystkie problemy związane z obecnością elementów E.E.A.T. na Twojej stronie. Skontaktuj się z nami, a przeanalizujemy serwis pod tym kątem.


Imię i Nazwisko
Email
Wiadomość

Formularz został wysłany pomyślnie.
Pojawił się problem z Twoją wiadomością. Sprawdź wszystkie pola ponownie.
Jakub Szulc Właściciel agencji Seo Content Lab

Jakub Szulc to Inżynier Treści, Specjalista SEO i Marketer, Przedsiębiorca. Jest właścicielem agencji marketingowej Seo Content Lab. Prowadzi kursy Online dla twórców stron i treści. Edukuje i aktywnie pomaga ustalać strategie SEO i Marketingowe dla biznesu. Zajmuje się Inżynierią Treści i Holistycznym i Semantycznym SEO. Prowadzi szkolenia z zakresu planowania i tworzenia treści. Na co dzień właścicielom stron internetowych pomaga zbudować i umocnić Autorytet Stron oraz pozycje w wyszukiwarkach. Doświadczenie w E-Commerce oraz budowaniu własnych biznesów spowodowało, że teraz pomaga rozwinąć się innym firmom i twórcom treści.

Zostaw komentarz

Scroll to Top