Google Medical Update jest to jedna z kluczowych aktualizacji Googla (Google Core Updates), która miała na celu zwiększenie wiarygodności i bezpieczeństwa artykułów poruszających tematy związane ze zdrowiem, medycyną i opieką zdrowotną.
Tego typu ważne aktualizacje Googla mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa dla użytkowników czytających treści medyczne publikowane przez różnego typu źródła. Treści te pisane umiejętnie lub nieumiejętnie mogą poważnie wpłynąć na zdrowie lub życie czytającego je użytkownika.
Przeczytaj także o większej ilości ważniejszych Core Update’ów Googla, które omawiamy w artykule Najważniejsze Aktualizacje Googla. Mogły one wpłynąć na pozycję Twojej Strony.
Kiedy miał miejsce Google Medic Update?
Google Medic Update rozpoczął się w lipcu 2022 roku, a swój szczyt miał około 1-2 sierpnia 2022 roku. Tego typu Core Update’y trwają zwykle 1-2 tygodnie, gdyż są stopniowo wdrażane w różnych sektorach i lokalizacjach.
Jaki był cel Medycznej Aktualizacji Googla?
Medyczna Aktualizacja Googla, czyli „Medic Google Update” miała za zadanie wyeliminować wyświetlanie w wynikach wyszukiwania Googla (Search Engine Result Page – SERP) stron publikujących artykuły medyczne, co do których nie można mieć zaufania lub które zagrażają zdrowiu lub życiu użytkowników.
Strony, które spełniały warunki E.E.A.T., mogły zostać w ten sposób nagrodzone i umieszczone wyżej w wynikach wyszukiwarki Google. W ten sposób zostało zwiększone bezpieczeństwo w sieci, serwując użytkownikom te treści, które z największym prawdopodobieństwem pozytywnie wpływają na ich zdrowie.
Jakie wytyczne zostały wyznaczone dla stron przez Google?
Google w swoim Medical Update opublikowało wymagania dotyczące witryn o tematyce medycznej i związanej z opieką zdrowotną, które powinny spełniać następujące wytyczne:
- Udział ekspertów – Istotne jest korzystanie z informacji dostarczanych przez ekspertów w dziedzinie medycyny i zdrowia. Warto współpracować z profesjonalistami, aby zagwarantować wysoką jakość i aktualność przekazywanych treści.
- Solidność i rzetelność informacji – Wszelkie prezentowane informacje medyczne powinny być oparte na naukowych dowodach i wiarygodnych źródłach. Unikajmy prezentowania subiektywnych opinii jako faktów medycznych, skupiając się na solidnych fundamentach naukowych.
- Dane statystyczne – Informacje statystyczne i liczbowe powinny być poparte źródłami i odnośnikami do badań naukowych. Zapewnia to wiarygodność i umożliwia czytelnikom śledzenie pierwotnych źródeł informacji.
Warto to zrobić stosując semantyczne metody, aby Google zrozumiało dane linki i źródła. - Klarowny język – Treści medyczne powinny być formułowane w sposób zrozumiały dla przeciętnego użytkownika, eliminując skomplikowany żargon medyczny. W ten sposób ułatwiamy zrozumienie istoty przekazywanych informacji.
Dbając o te kryteria, witryny medyczne będą bardziej dostosowane do standardów Medical Update, co przyczyni się do budowy zaufania użytkowników i poprawy jakości informacji w zakresie opieki zdrowotnej.
Jakie są skutki Google Medic Update?
Medic Update wpłynął bardzo mocno na pozycje w wyszukiwarkach portali i blogów, które niedoskonale lub niedbale tworzyły treści. Zabieg ten spowodował, iż użytkownik ma teraz dostęp do bardziej rzetelnych i bezpiecznych informacji i może mieć pewność, że dane treści pomogą mu w tematach zdrowotnych oraz może się do nich zastosować bez obawy o zdrowie.
Wiele stron, które do tej pory publikowały treści niskiej jakości, odczuło aktualizację jako poważny uszczerbek w przychodach. Ogólnie w wyszukiwarce zwiększone zostało bezpieczeństwo, wiarygodność i ekspertyza co powinno pośrednio odzwierciedlić się w większym zdrowiu użytkowników.
Jak Medical Update wpłynął na pozycjonowanie ?
Pozycjonowanie stron z niskim współczynnikiem E.E.A.T. utraciło swoją moc po aktualizacji Medical Update, zwłaszcza w przypadku gdy strona nie przeszła testu bezpieczeństwa Google i została uznana za mogącą zagrażać życiu lub zdrowiu. Natomiast strony, które przeszły test zyskały i zostały podbite na pozycjach do góry, tak aby zaoferować treści zaufane w bardziej widocznym miejscu.
Jak Google Medic Update mógł wpłynąć na ranking stron YMYL
Google Medic Update zwiększył ranking stron YMYL (Your Money Your Life), które spełniały wymogi zarówno E.E.A.T. jak i pozostałe wytyczne Googlowskie. Natomiast strony, które nie dostarczały wiarygodnych informacji, wprowadzały w błąd czytelników lub zagrażały ich zdrowiu i życiu doświadczyły spadku w pozycjach.
Kategoria stron YMYL zawiera w sobie strony, które mają wpływ na zdrowie, życie lub finanse czytelników publikując treści wrażliwe. Te strony są pod szczególną obserwacją Googla i powinny bardziej przykładać się do spełniania warunków stawianych przez Google.
Co zrobić, gdy strona straciła ruch i ranking po Medic Update?
Gdy Twoja strona straciła ruch i pozycje po Google Medic Update powinieneś przeprowadzić test wskaźników E.E.A.T. na Twojej stronie. Poszukaj największych rozbieżności i napraw je. Jeśli znajdziesz i naprawisz te, które nie były u Ciebie spełnione, to z czasem Twoja Strona powinna odzyskać część utraconych pozycji.
Jeśli nie wiesz czym jest Experience – Expertise – Authority – Trust, czyli Ekspertyza – Doświadczenie – Autorytet – Zaufanie, przeczytaj nasz artykuł o E.E.A.T.
Szczegółowe wytyczne o E-E-A-T oraz co do sposobu pisania treści zostały opublikowane w Google Search Quality Raters Guidelines, czyli „wytycznych dla sprawdzających jakość wyników wyszukiwania”. Te wytyczne omawiają wszystkie krytyczne kwestie, które podlegają ocenie na stronach internetowych, aby spełniły najnowsze kryteria Google
Celem każdego właściciela strony jest zadbanie by wszystkie lub większość rekomendacji wydanych przez Googla była wdrożona.
Jakub Szulc to Inżynier Treści, Specjalista SEO i Marketer, Przedsiębiorca. Jest właścicielem agencji marketingowej Seo Content Lab. Prowadzi kursy Online dla twórców stron i treści. Edukuje i aktywnie pomaga ustalać strategie SEO i Marketingowe dla biznesu. Zajmuje się Inżynierią Treści i Holistycznym i Semantycznym SEO. Prowadzi szkolenia z zakresu planowania i tworzenia treści. Na co dzień właścicielom stron internetowych pomaga zbudować i umocnić Autorytet Stron oraz pozycje w wyszukiwarkach. Doświadczenie w E-Commerce oraz budowaniu własnych biznesów spowodowało, że teraz pomaga rozwinąć się innym firmom i twórcom treści.